فصلنامه اقتصاد دفاع

Defense Economics

فصلنامه اقتصاد دفاع از سال ۱۳۹۵ فعالیت خود را آغاز نموده و انتشار این فصلنامه به استناد مجوز شماره ۸۳۵۲۴ معاونت امور مطبوعاتی و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.  این نشریه حاصل فعالیت مشترک انجمن علمی اقتصاد دفاع ایران و دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی است.

«اقتصاد» با هدف عملیاتی تامین رفاه و «دفاع» با هدف عملیاتی تامین امنیت از قدیمی ­ترین امور بشری هستند که با گذر زمان ابعاد ملی و اجتماعی آن­ها به مراتب برجسته­ تر و فراتر از ابعاد فردی و شخصی آن­ها شده ­اند و با گسترش ابعاد ملی و اجتماعی این امور، ارتباط و پیوند آن­ها بیشتر شده است.

پیوند اقتصاد با  دفاع در عمل، پیامدها و الزاماتی برای این دو امر، در حوزه علم و البته در عرصه سیاست­ گذاری و الگو سازی دارد. علم نافع نمی­ تواند به تحولات بی ­توجه باشد، پس در پی در هم تنیدگی بیشتر امور واقعی شاهد پیوند رشته­ های علمی و تولد علوم بین رشته­ ای هستیم، «اقتصاد دفاع» نیز در شمار همین علوم بین رشته­ ای است.

برای شناخت بهتر کارکرد اقتصاد دفاع به عنوان یک نظم علمی، توجه به تعریف و ماهیت علم اقتصاد سودمند است. دادلی سیرز از اقتصاددانان برجسته می­ گوید، «اقتصاد» درباره اقتصادها است. این تعریف تلاش دارد که علم اقتصاد را با موضوع آن تعریف کند. بدین ترتیب می ­توان گفت که «اقتصاد دفاع» درباره «دفاع» است یا روشن­ تر بگوییم، موضوع این شاخه اقتصاد، دفاع است. کما اینکه موضوع «اقتصاد محیط زیست»، «محیط زیست» است. از طرفی ماهیت علم اقتصاد حداکثر کردن نتیجه و به بیانی تخصیص بهینه منابع برای تامین هدف است. پس ماهیت اقتصاد دفاع، حداکثر کردن نتیجه و یا تخصیص بهینه منابع برای تامین هدف دفاع است. تعیین تابع هدف دفاع اگرچه فراتر از کارکرد اقتصاد دفاع و قابلیت­ های آن است؛ لیکن اقتصاد دفاع، نظم نافعی به منظور تخصیص بهینه منابع محدود برای تامین حداکثری تابع هدف دفاع خواهد بود. اقتصاد دفاع جای آرمان­ها، ارزش­ها و هنجارهای دفاعی را نمی گیرد، اقتصاددان دفاع، جای مقام دفاعی نمی ­نشیند، بلکه برای استفاده بهینه منابع، با رویکرد حداکثر کردن نتیجه کمک می کند.

با بیان بالا، گسترش دانش اقتصاد دفاع نزد مقامات و فرماندهان عالی رتبه دفاعی امری لازم تشخیص داده شده است و وقایعی چون افزایش تهاجمات تحریمی و جنگ اقتصادی و همین­ طور ابلاغ سیاست­ های کلی اقتصاد مقاومتی بر ضرورت آن افزوده است. انتشار فصلنامه علمی و پژوهشی «اقتصاد دفاع» بر اساس همین تشخیص و ضرورت انجام پذیرفته است و امید آن است که با مشارکت متخصصان و پژوهشگران اقتصاد، دفاع و حوزه­ های مرتبط قوام و گسترش یابد.

دفاع حوزه­ای گسترده و علم اقتصاد دانشی فراگیر و متنوع است، پس این فصلنامه دامنه ­ای فراخ از موضوعات را در برمی­ گیرد. از دفاع نظامی گرفته تا مقابله با تحریم­ها و دفاع اقتصادی، از اقتصاد نیروهای مسلح گرفته تا اقتصاد مقاومتی، از نظم و امور انتظامی و امنیت گرفته تا اقتصاد کنترل تسلیحات، از پدافند غیرعامل  گرفته تا دفاع غیرنظامی و بسیج، از برنامه ­ریزی  و بودجه ­ریزی دفاعی گرفته تا بازار کار دفاع، از موضوعات ملی دفاع گرفته تا موضوعات منطقه ­ای، جهانی و نهادها و سازمان­ های بین­ الملی مرتبط با آن، از تحلیل جنگ سخت گرفته تا جنگ نرم سایبری و جنگ ترکیبی، از تامین بهره­ وری منابع انسانی، آمادی و مالی دفاعی گرفته تا معماری اقتصاد دفاع آینده، از صنایع و توان مهندسی دفاعی گرفته تا  نهادهای تامین اجتماعی نیروهای مسلح و ... همه می ­توانند موضوع مطالعات علمی و پژوهش­ های اقتصاد دفاع و به-تبع آن، محورهای این نشریه قرار گیرند.

در این نشریه ما به بررسی اقتصاد، دفاع، صلح، خلع سلاح، تروریسم، نهضت آزادی بخش، بسیج امکانات و کلیه موضوعات مربوط به ناآرامی های امنیتی و دفاعی می پردازیم؛ بنابراین گستره مقالات تالیفی مرتبط توسط پژوهشگران، اساتید و فعالان داخلی و خارجی در این عرصه قابل پذیرش خواهند بود.

و پایان سخن اینکه از همه اساتید ارجمند، پژوهشگران عزیز و متخصصان گرانقدر حوزه ­های مرتبط دعوت می­ شود که برای مشارکت در تداوم نشر این فصلنامه و گسترش این شاخه علمی همکاری داشته باشند.

 حوزه های تحت پوشش:

اقتصاد دفاع، دفاع اقتصادی، جنگ اقتصادی، تحریم اقتصادی، امنیت اقتصادی، تامین مالی بخش دفاع، مخارج دفاعی، دیپلماسی دفاع اقتصادی، بودجه دفاعی، پول های مجازی و ...

مقالات مهم ژورنال از کلیه شماره ها (بیشترین دریافت)

مشاهده همه مقالات