تحلیل تاثیر استفاده بیش از حد از ابزارهای دیجیتال بر توانایی تمرکز در دانش آموزان دبستانی
سال انتشار: 1404
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 159
فایل این مقاله در 9 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
ESPCER11_037
تاریخ نمایه سازی: 1 مرداد 1404
چکیده مقاله:
رشد فزاینده فناوریهای دیجیتال در زندگی کودکان بهویژه در دوره دبستان، تاثیرات گسترده ای بر ابعاد مختلف رشد شناختی و رفتاری آنان برجای گذاشته است. پژوهش حاضر با هدف تحلیل تاثیر استفاده بیش از حد از ابزارهای دیجیتال بر توانایی تمرکز در دانش آموزان دبستانی، با رویکرد کیفی و به روش تحلیل محتوای قراردادی انجام گرفت. جامعه پژوهش شامل والدین، معلمان و مشاوران مدارس ابتدایی شهر تنکابن بود که با استفاده از نمونه گیری هدفمند، ۵۱ نفر از آنان (۸ والد، ۵ معلم و ۲ مشاور) انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، مصاحبه نیمه ساخته یافته بود که پس از پیاده سازی، با استفاده از نرم افزار MAXQDA تحلیل گردید. یافته ها نشان داد که مصرف بی رویه ابزارهای دیجیتال منجر به کاهش تمرکز پایدار، افزایش توجه پراکنده، ضعف در پیگیری تکالیف، وابستگی روانی و افت عملکرد تحصیلی شده است. همچنین نبود قوانین خانگی، عدم آموزش سواد رسانه ای در مدارس و جایگزینی فناوری به جای توجه والدین به عنوان عوامل تشدیدکننده این مسئله شناسایی شد. تحلیل مضامین آشکار ساخت که تاثیرات منفی ابزارهای دیجیتال نه تنها به سطح فردی کودک محدود نمی شود، بلکه ساختار آموزشی و عملکرد کلی ی اداری را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. در نتیجه، برنامه ریزی برای آموزش والدین، اصلاح ساختار مدارس و تدوین سیاست های مصرف رسانه ای در سطح دبستان ضروری به نظر می رسد.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
سمانه رحمتی
گروه روانشناسی، واحد رامسر، دانشگاه پیام نور، رامسر، ایران.
مریم خلعتبری لیماکی
گروه روانشناسی، موسسه آموزش عالی آیندگان، تنکابن، ایران.
محمد محمدی
گروه روانشناسی، واحد فیروزآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزآباد، ایران.
الهه صادقی
استادیار، گروه روانشناسی، موسسه آموزش عالی آیندگان، تنکابن، ایران.