نقش تصاویر در تهیه اصولی گزارش خبری
درباره تصویر خبری یا تصویر برداری خبر، کمتر اثر مکتوب علمی در محافل رسانه ای کشور دیده م یشود. بیشتر تصویربرداران که در زمینه و حوزه انتشار خبر فعالیت می کنند ، تلاش دارند ، با نیم نگاهی به تجربه و با استفاده ازآنچه در متون دانشگاهی به ویژه در زمینه تلویزیون و سینما خوانده اند ، به راهکارهایی نوین در تصویر برداری خبری دست یابند.
اما آنچه مسلم است تصویر برداری خبری مقوله ای است که باید آن را از تصویر برداری موضوعات غیر خبری ، سینما ، تله تاتر و تلویزیون متمایز دانست. سینما و موضوعات غیر خبری به واسطه ماهیت ذاتی خود محدودیت های موضوعات و پدیده های خبری را ندارد ، بنا براین از امکاناتی بهره می برد که موضوعات خبری از آن بی بهره اند. بر این اساس با توجه به محدودیت های موجود باید تلاش نمود ، تصاویری ضبط گردد که اهداف گزارشگر را با توجه به محدودیت زمانی کوتاه که در اختیار است ، محقق سازد.
چند توصیه :
اصلی بودن موضوعات و در اولویت قرار گرفتن آنها به هدفی بستگی دارد که گزارشگر در پی اکتساب آن است. اگر از موضوعات اصلی تصویر می گیرید ، توجه نمایید که نماهای شما باید کوتاه ، مختصر و مفید باشد ، مگر آنکه بخواهید موضوعی را به شکلی خاص ارائه کنید. کوتاه بودن نماها به شما فرصت می دهد از تصاویر بیشتری استفاده کنید.
حال که این تصاویر را در اختیار دارید باید دقت کنید آنچه در متن گزارش به آن اشاره می کنید با این تصاویر هماهنگی داشته باشد . تصاویری که در متن گزارش به کار می گیرید در واقع تکمیل کننده و به نوعی سندی برای گفتار شماست. اگر از ترافیک تهران و یا شلوغی ایستگاه های مترو سخن می گویید، باید تصاویر تان موید این مطلب باشد. در بسیاری موارد می توانید بدون آنکه سخن بگویید ، از تصاویری استفاده کنید که مفاهیمی بسیار غنی در خود در خود نهفته داشته باشند.
تصاویری که برای گزارشتان تهیه می کنید باید به گونه ای باشد که اگر خواستید آن را بدون شرح به بیننده و مخاطب خود منتقل نمایید ، پیوسته تصاویر را به خوبی ادراک کند .