سعید کیوان پور :شیرانی بیدآبادی
361386 : Researcher ID نویسنده و پژوهشگر (محقق) مبانی جرم شناسی و روانشناسی Author and resear
154 یادداشت منتشر شدهدر پیرامون عشق چه میگذرد
پیدایش عشق با توسعه ی غریزه ی جنسی در زمان تکلیف بستگی دارد . منظور از این مطلب آن نیست که این نیروی محرک ، عشق را بوجود میآورد ، یا آنکه هریک از این دو موضع وجود دیگری را توضیح و تبیین مینماید ، بلکه عشق طبیعی بشری بدون پیدایش و شکفتگی غریزه جنسی قابل تصور نیست . اما عاطفه و هیجان محبت که نیز در همین زمان شکفته می شود مولفه لازم دیگری برای پیدایش عشق میباشد. اما خود این عاطفه را نیز نمیتوان عشق نامید . عشق در واقع منتجه ی این دو مولفه است و یک نوع فعالیت مشخصی است که از هر دو عالم غریزه ی جنسی و هیجان محبت ریشه و سرچشمه میگیرد و از هر دوی آنها تغذیه میکند . حال میتوانیم با این توضحیات ، دوستی مابین همجنس را با عشق مقایسه نمائیم. سرچشمه این دوستیها همان عاطفه و همچنان محبت است و به همین علت است که با عشق که نیز از همین عاطفه سرچشمه میگیرد شباهت دارد . و باز بهمین دلیل است که گاهی این دوستی به فساد اخلاقی و تباهی جنسی تبدیل می شود و یا به صورت یک کاریکاتور عشق را پیدا می کند و این در موردی است که نیروی محرک تولید مثل با عاطفه ی محبت مخلوط گردند.
در پیرامون عشق چه میگذرد
عشق حسی است که به معنای دوست داشتن فرد یا چیزی دیگر . همچنین احساس عمیق ، علاقه ای لطیف یا جاذبه ای شدید است که محدودیتی در موجودات و مفاهیم ندارد . اما محدودیت در فکر و عملکرد دارد و می تواند در حوزه هایی غیر قابل تصور ظهور کند.
دلی آشفته دارم در غم آشفته گیسویت
به جانم آتشی افکنده ، عشق آتشین رویی !
ستون اصلی طریقت و راه یافتن به وا دی عشق ، توحید و شناختن معشوق ازلی است که همانا حضرت باری تعالی است . آنهایی این حقیقت را درمیابند که با چشم بصیرت به جهان هستی می نگرند. بایستی پذیرفت که عشقهای عاطفی ارزشمد دیگری هم وجود دارند که در جایگاه خود قابل احترامند، مانند عشق به خانواده ، زندگی ، اجتماع ، میهن ، ورزش ، تحصیل ، هنر و ...که هر یک لازمه ی زندگی و حیات هستند و پرداختن به آنها کاملا منطقی و پسندیده است. و اما در میان آنها عشقهای نفسانی ، مجازی به اصطلاح "خیابانی" هم دیده می شود که در این مورد عاشق تنها به رنگ لعاب ظاهری و طنازی معشوق دل خوش کرده و دعوی عشق دارد.بدون اینکه به باطن بیندیشند و آینده را در ذهن خود مجسم کند. بنابراین اگر عشق عمیق و منطقی نباشد و همه ی جوانب آن در نظر گرفته نشود نه تنها مانع خوشبختی بلکه موجب سرخوردگی و ناکامی می گردد.