فیض اقدس و همسویی مستقیم اسماء

1 شهریور 1403 - خواندن 2 دقیقه - 97 بازدید



[عبد الرحمن جامی]

فیض اقدس و فیض مقدس

اما بدان که عنایت حضرت حق و فیض پادشاه مطلق سبحانه و تعالی بر دو قسم است: قسمی آن است که عین ثابته به استعداد خود اقتضاء آن میکند؛ و این عنایت به حسب فیض مقدس است و تابع مر عین ثابته را. و قسمی دیگر آن که ذات الهیه مقتضی آن است، نه عین ثابته؛ و این عنایت به حسب فیض اقدس است، که اعیان و استعداداتش اثری از آثار اوست، و فیض مقدس نیز تابع اوست. (1)

***

[مسعود بن عبد الله شیرازی(بابا رکنا)]

و بدان که عنایت از طرف حق با بنده منقسم بر دو قسم است: قسمی آن است که: عین ثابته بنده و استعداد او تقاضای آن عنایت کند. و این عنایت از قبیل فیض مقدس بود؛ که مترتب است بر اعیان و استعدادات آن. و این عنایت که شیخ فرموده: الا انه من جهه العبد عنایه [از قبیل فیض مقدس است] بدلیل آنکه میفرماید: هی من جمله احوال عینه. و قسمی دیگر از عنایت، آن است که: ذات الهی- تعالت عظمته- مقتضی آن است؛ نه عین ثابته بنده [مقتضی آن است]. و آن را «فیض اقدس» گویند. (2)

[یزدانپناه عسکری]

همسویی مستقیم اسماء با فیض اقدس هم زمان و فارغ از فیض مقدس و تعقل قلب در ادراک مدرک است.

_______________

1 - عبد الرحمن جامی، نقد النصوص فی شرح نقش الفصوص، 1جلد، سازمان چاپ و انتشارات وزارت ارشاد اسلامی - تهران، چاپ: دوم، 1370. صفحه 125

2 - مسعود بن عبد الله شیرازی(بابا رکنا)، نصوص الخصوص فی ترجمه الفصوص، 1جلد، موسسه مطالعات اسلامی دانشگاه مک گیل - تهران، چاپ: اول، 1359. صفحه 182