تاثیر استفاده از فناوری آموزشی بر مدیریت کلاس و یادگیری در مدارس

سال انتشار: 1404
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 24

فایل این مقاله در 20 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

CONFEDUE02_920

تاریخ نمایه سازی: 24 خرداد 1405

چکیده مقاله:

پیشرفت سریع فناوری های آموزشی در دهه های اخیر، نظام های آموزشی را با تحولی بنیادین در روش های تدریس، مدیریت کلاس و فرآیند یادگیری روبه رو ساخته است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر استفاده از فناوری آموزشی بر مدیریت کلاس و بهبود یادگیری دانش آموزان مدارس انجام شده است. روش تحقیق از نوع توصیفی–تحلیلی و مبتنی بر مطالعه کتابخانه ای منابع علمی داخلی و بین المللی در بازه زمانی ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۴ بوده است. یافته ها نشان می دهد که فناوری های آموزشی نظیر تخته هوشمند، نرم افزارهای تعاملی، سامانه های مدیریت یادگیری و بازی های آموزشی، تاثیر مثبت و معناداری بر افزایش نظم کلاسی، تعامل دانش آموزان، انگیزش تحصیلی و بهبود عملکرد یادگیری دارند. همچنین، به کارگیری فناوری موجب تغییر نقش معلم از انتقال دهنده اطلاعات به تسهیل گر یادگیری و هدایت کننده فعالیت های دانش آموزان می شود. با این حال، چالش هایی مانند کمبود زیرساخت، ضعف سواد دیجیتال معلمان و محدودیت های فنی، از موانع بهره گیری کامل از فناوری در مدارس محسوب می گردد. نتایج تحقیق بیانگر آن است که استفاده آگاهانه و هدفمند از فناوری آموزشی می تواند به عنوان ابزاری کارآمد در مدیریت اثربخش کلاس، افزایش مشارکت یادگیرندگان و ارتقای کیفیت یادگیری مورد استفاده قرار گیرد. پیشنهاد می شود سیاست گذاران آموزشی با تجهیز مدارس و توانمندسازی معلمان در زمینه سواد دیجیتال، زمینه تحقق آموزش فناورانه را فراهم آورند.

نویسندگان

افشین نجفی

کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی

لیلا خشنودی پسند

لیسانس زیست شناسی دانشگاه رازی کرمانشاه، معلم رسمی آموزش و پرورش

زهره جعفری

لیسانس ریاضی تربیت معلم تهران، معلم رسمی آموزش و پرورش