بررسی نوستالوژی در داستان های جلال آل احمد
سال انتشار: 1404
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 23
فایل این مقاله در 12 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
CONFEDUE02_857
تاریخ نمایه سازی: 24 خرداد 1405
چکیده مقاله:
آثار داستانی جلال آل احمد به عنوان بازنمایی تجربه های زیسته و دغدغه های اجتماعی و فرهنگی نویسنده، غنی از مولفه های نوستالژیک هستند. تحلیل آثار وی نشان می دهد که عناصر تنهایی و اندوه، یاس و ناامیدی، حسرت گذشته، دوری از وطن آرمانی (آرمانشهر) و نوستالژی دوران کودکی، به عنوان بازتابی از شرایط فقر و فلاکت اجتماعی، محدودیت های فرهنگی، خرافه پرستی و ساختار مردسالار جامعه، در شکل گیری تجربه های نوستالژیک موثرند. داستان هایی چون «مدیر مدرسه»، «سه تار»، «زن زیادی» و «سرگذشت کندوها» نمونه هایی شاخص از ترکیب واقع گرایی اجتماعی و آرمان گرایی شخصی هستند که مخاطب را به تامل درباره ی تضاد میان واقعیت و آرمان، بازگشت به خاطرات گذشته و حسرت از دست رفتن فرصت ها وامی دارند. این تحلیل نشان می دهد که نوستالژی در آثار جلال آل احمد، نه تنها تجربه ای فردی بلکه بازتابی از تنش های اجتماعی و فرهنگی دوران معاصر است.
کلیدواژه ها:
جلال آل احمد ، نوستالژی ، تنهایی ، اندوه ، یاس ، ناامیدی ، حسرت گذشته ، آرمانشهر ، نوستالژی کودکی ، واقع گرایی اجتماعی
نویسندگان