کاربرد روانشناسی مثبت گرا در محیط های آموزشی

سال انتشار: 1404
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 23

فایل این مقاله در 9 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

CONFEDUE02_302

تاریخ نمایه سازی: 24 خرداد 1405

چکیده مقاله:

روان شناسی مثبت گرا به عنوان یکی از رویکردهای نوین در علم روان شناسی، بر شناسایی و تقویت توانمندی ها، فضایل انسانی و هیجان های مثبت تاکید دارد. این رویکرد در سال های اخیر توجه ویژه ای در حوزه آموزش و پرورش به خود جلب کرده است؛ زیرا نظام های آموزشی علاوه بر انتقال دانش، مسئولیت پرورش سلامت روان، انگیزش و رشد همه جانبه دانش آموزان را بر عهده دارند. هدف از این مقاله، بررسی کاربرد روان شناسی مثبت گرا در محیط های آموزشی و تبیین نقش آن در بهبود فرآیند یادگیری، افزایش انگیزش تحصیلی و ارتقای سلامت روان دانش آموزان است. این پژوهش به شیوه نظری و مروری و با استفاده از منابع علمی معتبر فارسی و انگلیسی انجام شده است. نتایج بررسی ها نشان می دهد که به کارگیری مولفه های روان شناسی مثبت گرا در محیط های آموزشی می تواند زمینه ساز افزایش شادکامی، تاب آوری، خودکارآمدی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان شود و نقش موثری در بهبود کیفیت نظام آموزشی ایفا کند.

کلیدواژه ها:

نویسندگان

محمد آذریان فرد

آموزش ابتدایی معلم آذربایجان شرقی _شهرستان کلیبر