اقدام پژوهی چگونه توانستم مهارت استفاده از تجزیه و تحلیل نمرات آزمونها جهت بهبود کیفیت آموزشی را به همکاران آموزش دهم؟
سال انتشار: 1404
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 79
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
CFTP11_0717
تاریخ نمایه سازی: 22 شهریور 1404
چکیده مقاله:
تجزیه و تحلیل نمرات پس از برگزاری آزمونها یکی از مراحل حیاتی در فرآیند ارزیابی و ارتقای کیفیت آموزش است. این تحلیل به معلمان و مدیران و معاونین آموزشی این امکان را میدهد تا با دقت بیشتری عملکرد دانش آموزان را مورد بررسی قرار دهند و روند یادگیری را بهتر درک کنند و در جهت افزایش کیفیت آموزشی گامهای موثری بردارند کاربردهای تجزیه و تحلیل نمرات بسیار گسترده است؛ از جمله شناسایی مباحثی که دانش آموزان در آنها دچار مشکل هستند و نیاز به آموزش تقویتی دارند تا طراحی برنامه های اصلاحی هدفمند و ارتقای سطح کلی یادگیری دانش آموزان علاوه بر این نتایج این تحلیلها میتواند به معلمان در بازبینی و بهبود روشهای تدریس کمک کند. با استفاده از تحلیل نمرات میتوان دانش آموزانی که در برخی موضوعات ضعف دارند را شناسایی و برای آنها برنامه های حمایتی و تقویتی مناسبی تدارک دید همچنین دانش آموزان قوی تر نیز میتوانند با تمرینهای چالش برانگیزتر تشویق شوند تا استعدادهایشان بیش از پیش شکوفا گردد. در نهایت تجزیه و تحلیل نمرات نقش مهمی در ارتقای کیفیت آموزشی و تسهیل فرآیند یاددهی- یادگیری ایفا میکند و به عنوان ابزاری کارآمد برای بهبود مستمر عملکرد دانش آموزان و معلمان به شمار میرود با توجه به اهمیت تجزیه و تحلیل نمرات آزمونها در ارتقای کیفیت ،آموزش مشاهده کردم که بسیاری از همکاران به دلیل عدم آشنایی با روشهای علمی تحلیل دادهها نتوانسته اند به طور موثر از این ابزار در برنامه ریزی آموزشی خود بهره ببرند. بنابراین تصمیم گرفتم با انجام اقدام پژوهی، روشی کارآمد برای آموزش این مهارت به همکارانم طراحی و اجرا کنم
کلیدواژه ها:
نویسندگان
پریوش زارع
کارشناسی ارشد تحقیق در عملیات دانشگاه پیام نور شیراز، اداره آموزش و پرورش ناحیه ۴، شیراز، معاون آموزشی آموزشگاه حضرت معصومه (س)