نقش و تاثیر حرکت جوهری در شکل گیری نظریه معاد جسمانی در حکمت متعالیه
سال انتشار: 1399
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,491
فایل این مقاله در 5 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
ICPSE01_001
تاریخ نمایه سازی: 28 تیر 1399
چکیده مقاله:
نظریه حرکت جوهری از مبانی حکمت متعالیه صدرالمتالهین است که به حق می توان گفت اثبات آن در کنار برخی از اصول دیگر از قبیل اصالت وجود، تشکیک وجود و ... بسیاری از مسائل پیچیده و به ظاهر لاینحل فلسفی مانند حدوث زمانی عالم، رابطه میان ثابت و متغیر، خلق عالم، آفرینش مدام، ارتباط نفس و بدن و به ویژه معاد جسمانی و... را حل می نماید. معاد جسمانی، همان مسئله ای است که ابن سینا با صراحت از حل فلسفی آن اظهار عجز می کند و قبول آن را به شرع ارجاع می دهد و شیخ اشراق نیز از اثبات عینیت جسم دنیوی و اخروی برنمی آید. این دو فیلسوف بزرگ، بعضا به علت عدم اعتقاد به تجرد قوه خیال در مبحث معاد جسمانی دچار اشتباه شده و گرفتار تناسخ شده اند. ولی صدرا، نظریه بدن مثالی را در عالم خیال متصل، با توجه به تجرد قوه خیال، بیان می دارد و ضمن فرار از این معذور، درنهایت با تبیین یازده اصل و مبنا، معاد جسمانی را اثبات می کند.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
علی اصغر یزدان بخش
دکترای حکمت متعالیه، مدیر فرهنگی موسسه آموزش عالی بینالود مشهد، ایران
فاطمه میناخانی
دانشجوی دکتری حکمت متعالیه، دانشگاه فردوسی مشهد