حرکت جوهری انسان

15 آذر 1402 - خواندن 2 دقیقه - 246 بازدید



[یزدانپناه عسکری]

اوج تفسیر حرکت جوهری مجموعه بودن انسان است. جوهر ذات و ثابت است و عرض های مختلف می پذیرد. مبحث جوهر و عرض در تمام « سطوح مختلف» کاربرد دارد . مثلا آدم بودن جوهر و زن یا مرد بودن عرض می باشد. در تفسیر انتزاعی و رویت متالهین می توان گفت انسان بودن، عرض انسان بودن است و جوهر نیست. جوهر درواقع «مجموعه بودن» است. تمام حالاتی که ناشی از جابجایی در سلک جواهر مجرد به وجود می آید، عرض این جوهر مجموعه بودن انسان است. مجموعه بودن انسان یا ذات انسان جوهر است. (منظور اجزاء تشکیل دهنده است ، رشته (سلک) حیات و مجموعه ای از آگاهی های مجرد)

مجموعه بودن انسان و بعض از سطوح مختلف حرکت جوهری انسان:

من چراغ و هر سرم همچون فتیل – هر طرف اندر گرفته از شرار.1

[با قصد کردن صد هزار جا بوده و احساس می کرده، آگاهی هایش در صد هزار جا بوده است.]

کردم از حیرت سجودی پیش او - گفت بی ساجد سجودی خوش بیار

[علی بن حمزه کسایی]

عمل یک عامل در دو معمول در آن واحد2.

***

بودن یک فرد هم زمان در دو مکان جداگانه (Bilocation) مانند فیثاغورث، آپولونیوس تیانا، نیم کارولی بابا، سری یوکتسوار، لاهیری ماهاسایا، سنت دروگو، آنتونی پادوآ، فرانسیس پائولا، فرانسیس خاویر، مارتین دو پورس، ماریا د آگردا و ... گزارش شده است.(3)

یزدانپناه عسکری

1402/9/15

______

- الذی جعل لکم الارض مهدا و سلک لکم فیها سبلا - طه : 53

- ثم کلی من کل الثمرات فاسلکی سبل ربک ذللا یخرج من بطونها شراب مختلف الوانه فیه شفاء للناس ان فی ذلک لآیه لقوم یتفکرون - النحل : 69

1- کلیات دیوان شمس تبریزی ، مولانا جلال الدین محمد بلخی به کوشش دکتر ابوالفتح حکیمیان – تهران: انتشارات پژوهش 1383 - غزل 1095

2- فلسفه و ساحت سخن، غلامحسین ابراهیمی دینانی، تهران انتشارات هرمس، چاپ دوم 1390 – ص 139

3- https://en.wikipedia.org/wiki/Bilocation

یزدانپناه عسکریحرکت جوهری انسانحرکت جوهری جوهرعرض