الگوی کلیه ویژگی های آدمی
[جامی - هفت اورنگ - سلسلهالذهب - دفتر اول – بخش76 ]
آدمی چیست؟ برزخی جامع - صورت خلق و حق در او واقع
نسخه مجمل است و مضمونش - ذات حق و صفات بی چونش
متصل با دقایق جبروت - مشتمل بر حقایق ملکوت
باطنش در محیط وحدت غرق - ظاهرش خشک لب به ساحل فرق
یک صفت نیست از صفات خدا - که نه در ذات او بود پیدا
هم علیم است و هم سمیع و بصیر - متکلم مرید و حی و قدیر
همچنین از حقایق عالم - همه چیزی بود در او مدغم
خواهی افلاک و خواهی ارکان گیر - خواه کان یا نبات و حیوان گیر
صورت نیک و بد نوشته در او - سیرت دیو و دد سرشته در او
گرنه مرآت وجه باقی بود - از چه رو شد فرشته را مسجود
بود عکس جمال حضرت پاک - اگر ابلیس پی نبرد چه باک
هر چه در گنج کنت کنز نهان - بود، در وی خدا نمود عیان
خلق را در ظهور پیدایی - هستی اوست علت غایی
زان که عرفان بود سبب آن را - و اوست مظهر کمال عرفان را
***
[یزدانپناه عسکری]
نفس واحده، محل و قلب و انسان کامل به عنوان محلی است که تمامی علوم و شناخت و مجموعه آگاهی ها در آن حک شده است. (الگوی کلیه ویژگی های آدمی) و در کلمه آدم تحقق می یابد. (انسان اکبر آموختار و دریابنده تمامی اسما – قرآن: 2:31 ؛ 6:98). کلمه، نبی ای است، که اسماء و آگاهی ها و علوم مجرد را از حیث فردی با حرکت جوهری در فراسوی شناخت کیفیات انسانی منقوش است.
______
نبی اکرم به انسان کامل با کلام "ستون الجبار" اشاره می فرماید:
تخت سلیمان انت، حولک ستون جبار (تخت سلیمان تو هستی)