دلایل انتخاب جنسیت جنین در کشورهای خاورمیانه: مرور سیستماتیک

سال انتشار: 1398
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 441

نسخه کامل این مقاله ارائه نشده است و در دسترس نمی باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

SRMMED22_505

تاریخ نمایه سازی: 19 آبان 1398

چکیده مقاله:

مقدمه: انتخاب جنسیت می تواند وسیله ای موثر در پیشگیری از تولد کودکی با ناهنجاری باشد اما این تکنولوژی ها به دلایل غیرپزشکی مورد استفاده قرار می گیرند. با توجه به افزایش استفاده از این روش ها در کشورهای در حال توسعه مطالعه ای با هدف بررسی دلایل انتخاب جنسیت در کشورهای خاورمیانه انجام شد. روش کار: مروری جامع با استفاده از پایگاه های Pubmed,Google Scholar,SID, Iranmedex و Science Directاز سال 1990 تا 2018 انجام گرفت. کلمات کلیدی انگلیسی شامل middle east countries,sex selection ، medical reasons ، nonmedical می باشد. یافته ها: از دلایل انتخاد جنسیت، کاهش تولد نوزاد با ناهنجاری است، اما دلیل کشورهایی نظیر هند و چین، ترجیح جنس پسر (مرد سالاری، دلایل اقتصادی و وراثت) است. شهرنشینی، کاهش باروری و تمایل به خانواده با اندازه کوچک تر، باعث تمایل زنان به انتخاب جنسیت شده. در ترکیه انتخاب جنسیت به دلایل غیرپزشکی محدود می شود. در ایران، انتخاب جنسیت به دلایل غیرپزشکی زمانی مجاز است که برای متعادل سازی ترکیب خانواده و با هدف ایجاد توازن جنسیت (نه ترجیح جنسیتی)بکار برده شود. نتیجه گیری: با توجه به یافته ها زوجین باید قبل از انتخاب این روش ها، مشاوره لازم را دریافت تا از عواقب استفاده غیرضروری آگاه شوند.

نویسندگان

مائده شبانیان

دانشجوی کارشناسی مامایی ، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان ، ایران

سعیده نصیری

گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان

فاطمه مهدی پور

دانشجوی کارشناسی مامایی ، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان ، ایران

صدیقه حسینی

دانشجوی کارشناسی مامایی ، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان ، ایران