کپی لفت ، اخلاقی یا غیر اخلاقی

سال انتشار: 1397
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 541

فایل این مقاله در 8 صفحه با فرمت PDF و WORD قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

PESI09_082

تاریخ نمایه سازی: 3 تیر 1398

چکیده مقاله:

امروزه با گسترش شبکه جهانی اینترنت و دسترسی همگان به دنیای اطلاعات، مسائلی از قبیل استفاده از آثار نگارش شده محققان مورد توجه قرار گرفته است. پاسخ به این سوال که آیا نسخه برداری، ویرایش و اقتباس آثار محققان به منظور استفاده در تحقیقات بی اخلاقی است یا نه مهمترین هدفی است که مقاله ی حاضر دنبال می کند. امروزه در مقابل قانون دفاع از حق مالکیت دیگران ، که افراد را ملزم به کسب اجازه در بهره برداری از آثار می کند، نظریه جدیدی به نام کپی لفت مطرح شده است که معتقد است برای توزیع و گسترش دانش مانعی ندارد که کارهای علمی دیگران مورد نسخه برداری، ویرایش و اقتباس قرار گیرد. در حال حاضر استفاده از آثار محققان با ذکر نام نویسنده و آدرس مطلب به منظور توزیع و گسترش دانش از نظر اخلاقی درست است، اما به محض صحبت از ویرایش و اقتباس، حوزه اخلاق پژوهش به میان می آید که شاخه ای از اخلاق حرفه ای است و به بحث پیرامون باید ها و نباید های اخلاقی پژوهشگر می پردازد. در مقاله حاضر، به بررسی این مسئله از منظر فلسفه اخلاق پرداخته شده است.

کلیدواژه ها:

دانشجوی کارشناسی ارشد عللامه طبابایی

نویسندگان

سعید افشاری

دانشجوی کارشناسی ارشد علامه طبابایی