نقش رسانه در ارتقای استفاده از انرژی های پاک و تجدیدپذیر در شهرکهای صنعتی
محل انتشار: اولین همایش ملی شهر سبز اسلامی ایرانی
سال انتشار: 1404
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 49
فایل این مقاله در 11 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
IIGCCONF01_121
تاریخ نمایه سازی: 25 خرداد 1405
چکیده مقاله:
رسانه ها به عنوان یکی از موثرترین ابزارهای اطلاع رسانی، فرهنگ سازی و تغییر نگرش، نقش تعیین کننده ای در توسعه استفاده از انرژی های پاک و تجدیدپذیر دارند. در شهرک های صنعتی که بخش عمده ای از مصرف انرژی کشور را به خود اختصاص داده اند، آگاهی، نگرش و رفتار بهره برداران نسبت به انرژی های نو نیازمند ارتقا و هدایت است. هدف پژوهش نقش رسانه در ارتقای استفاده از انرژی های پاک و تجدیدپذیر در شهرکهای صنعتی و این پژوهش با رویکرد کیفی اسنادی میدانی و از طریق تحلیل محتوای رسانه های رسمی، شبکه های اجتماعی، اسناد سیاستی و مصاحبه های میدانی با مدیران صنعتی و کارشناسان انرژی، به بررسی نقش رسانه در ارتقای به کارگیری انرژی های پاک در شهرک های صنعتی پرداخته است. یافته ها نشان می دهد که رسانه ها هنوز ظرفیت بالقوه خود را در آموزش تخصصی، اقناع اقتصادی، معرفی نمونه های موفق و تبیین سیاست های انرژی به کار نگرفته اند. همچنین نتایج نشان داد که رسانه های اجتماعی به دلیل سرعت، تنوع و جذابیت محتوایی، تاثیر بیشتری در تغییر نگرش صنعتی داشته اند، اما دقت علمی آنها کمتر است.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
صادق دوپیکر
دانشجوی دکتری، مدیریت رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند
خشایار پورک پور
دانشجوی کارشناسی، جامعه شناسی، دانشگاه شیراز