گذار سبز با تکیه بر انرژی های تجدیدپذیر یا بهینه سازی مصرف گاز طبیعی؟ مطالعه تطبیقی با تاکید بر حکمرانی سبز در ایران
محل انتشار: سومین کنفرانس و نمایشگاه ملی چالش های محیط زیستی: نقش صنعت، معدن و جامعه در گسترش حکمرانی سبز
سال انتشار: 1404
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 72
فایل این مقاله در 9 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
NCECM03_013
تاریخ نمایه سازی: 25 خرداد 1405
چکیده مقاله:
هدف و زمینه: انتقال به انرژی های پاک و بهینه سازی مصرف سوخت های فسیلی، به ویژه گاز طبیعی، دو مسیر متفاوت ولی هماهنگ در چارچوب حکمرانی سبز هستند. روش کار: در این مقاله، با نگاهی به تجربه ایران و با استفاده از مرور ادبیات، تحلیل تطبیقی و ارائه چارچوب سیاستی، بررسی می شود که چگونه ترکیب هوشمندانه این دو رویکرد می تواند به پیشبرد اهداف حکمرانی سبز کمک کند. یافته ها: نشان داده می شود که در کوتاه مدت، بهره گیری از گاز طبیعی با بهبود بازده و کاهش نشت های گاز می تواند نقش گذار را ایفا کند، و در میان مدت تا بلندمدت، توسعه منابع تجدیدپذیر باید هسته اصلی سیاست انرژی باشد. نتیجه گیری: همچنین، موانع نهادی، مالی و تکنیکی مسیر گذار در ایران شناسایی و راهکارهایی برای غلبه بر آن ها پیشنهاد می شود.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
نویدا کبیرزاده نائینی
کارشناس کنترل کیفیت و پایش آب، شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان
حامد خدابخشیان نائینی
پژوهشگر حوزه آب و انرژی، دکترای مهندسی مکانیک(تبدیل انرژی)