معرفی سدهای خاکی با هسته بتن آسفالتی بعنوان یک گزینه مناسب سدسازی

سال انتشار: 1401
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 469

فایل این مقاله در 7 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

PSHCONF17_037

تاریخ نمایه سازی: 11 آبان 1401

چکیده مقاله:

هسته بتن آسفالتی اولین بار در سال ۱۹۴۸ به عنوان المان آب بند در سدهای خاکی و سنگریزه ای مورد استفاده قرارگرفت.هسته کامل معمولا از یک سیستم ساندویچی سه قسمتی، که توسط یک سیستم جعبه پخش کننده سه قسمتی ریخته می شود،تشکیل شده است. این سیستم سه قسمتی یک منطقه انتقالی بالادست، آب بند بتن آسفالتی و قسمت انتقالی و زهکش پائیندست را شامل می شود که منطقه های انتقالی تکیه گاه جانبی برای بتن آسفالتی تازه ریخته شده را فراهم می کنند. اگر چه بهعلت فراوانی خاک رس وخاصیت نفوذپذیری کم آن استفاده از این نوع مصالح در هسته سد های خاکی بسیار متداول است،لیکن این نوع هسته دارای معایبی همچون مقاومت برشی کم ، خاصیت تراکم پذیری بالا، زمان طولانی اجرا، نیاز به حجم مصالحبالا، نیاز به کنترل های دقیق نظیر کنترل رطوبت و تراکم و مسائلی از این قبیل می باشند. در این مقاله سعی بر این می شودکه به معرفی سدهای خاکی با هسته بتن اسفالتی و روش های ساخت آن بعنوان یک گزینه سدسازی در برابر سدخاکی باهسته رسی پرداخته شود.

نویسندگان

محمدعلی رضایی

کارشناسی ارشد عمران-سازه،دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد