مسئله چگونگی تخلق به صفات الاهی در اخلاق عرفانی

سال انتشار: 1399
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 651

فایل این مقاله در 17 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_WISDOM-11-1_003

تاریخ نمایه سازی: 30 تیر 1399

چکیده مقاله:

اخلاق عرفانی عبارت از نوعی اخلاق خواهد بود که بر مبنای ارتباط بی واسطه با حقیقتی غایی/ غیبی، آراستگی به صفاتی خاص مشابه با صفات آن حقیقت را اقتضا می کند. مولفه های اخلاق عرفانی عبارتند از ابتنای بر وحی، توجه به  مبدا و معاد، جامعیت، شریعت محوری، تغییر ظاهری ناشی از تحول باطنی و بهره گیری از تربیت تدریجی. هدف از اخلاق عرفانی، تخلق به اخلاق الاهی یعنی تسمی به اسماء الاهی و اتصاف به صفات الاهی است. تخلق به صفات الاهی به جهت تقسیم آنها به جمالی و جلالی، از دو حیث تشبیهی و تنزیهی امکان پذیر می گردد. از این رو وقتی خدا را در نسبت با دیگر مخلوقات، قیاس ناپذیر بدانیم، می توانیم او را در رابطه با صفاتی درک کنیم که بر تمایز، تعالی و تفاوت دلالت می کنند.در این راستا، انسان ها خدا را به مثابه وجودی عظیم، عزیز، کبیر، قهار، سلطان، غیور و محیط درمی یابند. حال اگر بر شباهت بین خدا و مخلوقاتش تاکید شود، خدا همچون موجودی مشبه و قریب تلقی می شود و در لباس صفاتی همچون مهربانی، رحمت، زیبایی، عشق، بخشش، گذشت، غفران و نفع ظهور می یابد.

کلیدواژه ها:

تخلق ، اخلاق عرفانی ، اسماء و صفات الاهی ، تخلق به اخلاق الاهی ، صفات تشبیهی و تنزیهی

نویسندگان

هادی وکیلی

استاد یار کلام و فلسفه اسلامی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

مهدی براتی فر

دانش آموخته دکتری گروه عرفان اسلامی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • قرآن کریم. ...
  • امام خمینی، سید روح الله، (1376)، اربعین حدیث (چهل حدیث)، ...
  • آملی، سید حیدر، (1386)، جامع الاسرار و منبع الانوار، تهران، ...
  • ابن عربی، محیی الدین، (بیتا)، الفتوحات المکیه، تصحیح عثمان یحیی، ...
  • --------------------، (1383)، کشف المعنی عن سر اسماء الله الحسنی، شارح ...
  • ابن مسکویه، ابی علی، احمد بن  محمد  بن  یعقوبی  الرازی، ...
  • سیوطی، عبدالرحمن بن ابی بکر، (1972)، الجامع الصغیر، فی فیض ...
  • طوسی، خواجه نصیر الدین، (1369)، اخلاق ناصری، تصحیح  مجتبی مینوی ...
  • غزالی، محمد بن محمد، (1351)، احیاء علوم الدین، ترجمه موید ...
  • قشیری، عبدالکریم هوازن، (1361)، رساله قشیری، ترجمه حسن بن احمد ...
  • قیصری، محمد داوود، (1375)، شرح فصوص الحکم، تهران، شرکت انتشارات ...
  • کلینی، ابو جعفر محمد بن یعقوب، (1401)، الاصول الکافی، به ...
  • مجلسی، محمدباقر، (1403)، بحار الانوار، بیروت، دار التراث العربی. ...
  • مصباح یزدى، محمدتقى، (1394)، اخلاق در قرآن، تحقیق و نگارش: ...
  • نراقی، محمد مهدی، (1385)، جامع السعادات، ترجمه سیدجلال الدین مجتبوی، ...
  • Chittick, William C., (1989), The Sufi Path of Knowledge, State ...
  • Jemes, William, (1917), The varieties of religious experience, Longmans, Green, ...
  • نمایش کامل مراجع