ارزیابی کیفیت شش بازی جدی تولید شده در ایران
سال انتشار: 1398
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 952
فایل این مقاله در 19 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
JR_JCCS-20-47_010
تاریخ نمایه سازی: 10 آذر 1398
چکیده مقاله:
در دو دهه اخیر همزمان با رشد کمی بازیهای جدی ، کیفیت آنها نیز مورد توجه پژوهشگران، طراحان، تولیدکنندگان، مخاطبان، معلمان و مدیران آموزشی بوده است. کیفیت این بازیها علاوه بر داستان، گرافیک و فناوری به رعایت اصول آموزشی بستگی دارد تا بازیها بتوانند ضمن تدارک محیط یادگیری مفرح و انگیزشی، بازیکننده را به سمت اهداف آموزشی هدایت کند. هدف این پژوهش، تعیین شاخصهای ارزیابی کیفیت بازی های جدی براساس اصول یادگیری سازندهگرایی و ارزیابی کیفیت شش بازی منتخب براساس این اصول است. برای تعیین شاخصهای ارزیابی کیفیت بازیهای جدی با مشارکت 30 نفر از خبرگان بازیهای آموزشی چکلیست 29 گویه ای حول چهار شاخص تعامل، حل مساله، یادگیری فعال و کشف تهیه گردید. شش بازی پرطرفدار بهصورت هدفمند انتخاب و توسط شش نفر خبره فناوری آموزشی و شش نفر خبره فناوری اطلاعات و ارتباطات تحلیل شدند. نتایج نشان داد که در این بازیها بهطور میانگین 136 موقعیت تعامل، 139 موقعیت حل مساله، 89 موقعیت یادگیری فعال و 82 موقعیت کشف برای بازیکننده فراهم شده است. نتایج آنتروپی شانون نیز نشان داد که شاخص کشف با بار اطلاعاتی 999 درصد و ضریب اهمیت 572 درصد دارای بالاترین تاکید و شاخص یادگیری فعال با بار اطلاعاتی یک و ضریب اهمیت 87 درصد کمتر مورد توجه بوده است.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
هدی السادات موسوی
کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه بوعلی سینا
فرهاد سراجی
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران(نویسنده مسئول)
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :