معمار ایرانی و چگونگی تجلی یافتن شهود در اثر وی

سال انتشار: 1398
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 528

فایل این مقاله در 12 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

ICSAU06_0435

تاریخ نمایه سازی: 29 اسفند 1398

چکیده مقاله:

واگرایی دیدگاه های زیبایی شناختی حال حاضر, و مجهول بودن سیرروند ذهنی به عینی و خلق اثر، در معماری معاصر باعث شد؛ با توجه به ساحت مجهول چگونگی کشف و شهود در معماری, لزوم بررسی ابعاد معرفت شناختی انسان در معماری و توجه به شناخت معماران سنتی و جهان بینی ایشان به عنوان سازنده اثر که نقش موثری در معماری دارد بیش از پیش آشکار گردد. در این تحقیق ، سعی می گردد تا اثر شهود در حیطه معماری سنتی ایرانی بررسی گردد و گفته ها و نوشته ها درباره انتساب هایی که در زمینه شهود و تزکیه نفسانی معمار به وی می دهند، تبیین شود.روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش، توصیفی- تحلیلی است و مراحل آن بدین صورت است که ابتدا مفاهیمی مرتبط با موضوع مورد بررسی در این پژوهش مطرح شده، سپس به بررسی و تحلیل این موضوعات بصورت منطقی پرداخته شده است. در نهایت نتیجه گرفته شده که معماری سنتی ایرانی واجد زبان نمادین و شهود عقلی بوده است و این نمادها را باید واجد معنی و نشات یافته از جهان بینی و شهود معمار و سازنده اثر دانست. وحدت و حقیقت در اثر توسط معماران سنتی متجلی می گشته است اما در معماری معاصر شاهد انواع دیدگاه ها و لایه های واگرای حقایق و زیبایی هستیم .

نویسندگان

نسیم رفیعی راد

پژوهشگر دکتری معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، ایران

فاطمه رستمی

عضو هیات علمی دانشگاه فنی و حرفه ای خرم آباد، ایران