تاریکی عنصر کمال گرای نورو رنگ در فرهنگ معماری سرزمین ایران

سال انتشار: 1398
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 725

فایل این مقاله در 9 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

ICSAU06_0388

تاریخ نمایه سازی: 29 اسفند 1398

چکیده مقاله:

معماری براساس موضوعات گوناگون با دامنه های نفوذ فراوانی بنا می شود. یکی از این عوامل نور است. نور به حدی مورد خطاب است که در ادیان گوناگون دارای الهه هایی همچون الهه نور است.با تامل در نیایشگاه های مهری با وجود اهمیت بسیار نور و روشنایی در آیین مهر می بینید نور را جرعه جرعه به محیط تشنه وارد میکنند(از طریق روشندان،هورنو؛شباک)تاریکی خود لازمه کمال گرایی نور است،که موجب فضایی رازآلود دارای قدرت در عین پوچی است اما باید دانست که این تاریکی است که به نور عزت می دهد، شب به روز ارزش می دهد، بدی به خوبی، خشکی به آبادانی،سیاهی به سفیدی. در واقع در این چرخه یک موضوع فدای موضوع دیگر در جهت تجلی می گردد. نور با تاثیر بر ذهن خلاق معمار به رنگ تجلی پیدا می کند.با توجه موضعات مطروحه نگارنده بر اساس روش تحقیق توصیفی تحقیق حاظر را پیش برده و عوامل نور و تاریکی در مبحث معماری و سنت و فرهنگ ایرانی بررسی نموده است.یافته های تحقیق حاکی از این است مبحث نور و تاریکی در فضا سازی معماری ایرانی رابططه بسیار مستقیمی با معماری بومی و مفاهیم نظری منطقه طراحی دارد.

نویسندگان

امیرحسین دلیر

دانشجو کارشناسی مهندسی معماری موسسه آموزش عالی عمران و توسعه همدان ایران

علی مرادی پسند

عضو هییت علمی موسسه آموزش عالی عمران و توسعه همدان ایران

نرگس نوروزیان

عضو هییت علمی موسسه آموزش عالی عمران و توسعه همدان ایران

امیرحسین فرشچیان

دانشجوی دکتری تخصصی معماری اسلامی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر اسلامی تبریز.