طراحی فرایند خدمات کتابخانه کودکان با استفاده از مدل های بازی

سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 993

فایل این مقاله در 14 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

این مقاله در بخشهای موضوعی زیر دسته بندی شده است:

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

DGRCONF01_035

تاریخ نمایه سازی: 7 اسفند 1396

چکیده مقاله:

با توجه به کاهش میزان مطالعه در جامعه ایران، این پژوهش قصد دارد با استفاده از مدلهای بازی به ترویج کتابخوانی و ایجاد انگیزه برای مطالعه در جامعه کمک کند. طبق تحقیقات به دست آمده بهترین سن برای نهادینه کردن مطالعه و عادت به کتابخوانی، سنین کودکی است. بر همین اسناد مطالعه موردی ، کتابخانه کودک و نوجوان کانون پرورش فکری برای ترغیب حضور آنها در محیط و افزایش کتابخوانی قرار گرفت. فاز اول این پژوهش )تعاریف(، مفاهیم بازی و مدلهای آن و طراحی خدمات مورد آنالیز قرار گرفت و در فاز )پیشینه تحقیق( به بررسی مطالعات در حیطه ارایه تجربه بازیگونه در زمینه های مختلف و اقدامات صورت گرفته توسط فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی کودکان در ایران و جهان برای ترویج کتابخوانی پرداخته شد. در فاز پژوهش طراحی به مشاهده مستقیم در زمینه، مصاحبه با متخصصان و تعامل با کودکان پرداخته شد که این فرایند با نمونهگیری احتمالی بر 15 کاربر دختر و 15 کاربر پسر انجام شد و بنابر آنالیز اطلاعات به دست آمده منجر به طراحی صفحه کاربر برای ارایه تجربه بازیگونه در فرایند خدمات کتابخانه و ترغیب کودکان به حضور در کتابخانه و مطالعه شد.

نویسندگان

مهدی خرم

عضو هییت علمی گروه طراحی صنعتی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده معماری و شهرسازی

مهنام منفرد

کارشناس ارشد طراحی صنعتی دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده معماری و شهرسازی