تجربه حرکت در فضا و شکل گیری فرم. (نمونه موردی: پل صفوی در خرم آباد).
عصر صفوی، عصر کمال، شکوفایی و نبوغ معماری در ایران است. زیبا ترین و با شکوه ترین آثار معماری ایران در همین دوره توسط معماران خلاق و هنرمند آفریده شده است. از پل تاریخی گپ میتوان به عنوان یک نماد تاریخی و نماد شهری زنده در شهر خرم آباد نام برد. این پل از زمان احداث تا اواسط حکومت پهلوی، تنها معبری جهت رفت و آمد مردم به ساحل شرقی رودخانه، متصل کننده ای میان شهر و جاده های بیرون شهر و همچنین مکانی برای تفریح و گردش بوده است. متاسفانه در طول تاریخ دخل و تصرفات زیادی در ساختمان پل صورت گرفته است. این اصلاحات و اعمال نظرات سبب بروز رویدادهای ناگواری برای این اثر تاریخی شده است. مجموعه رویدادهای ناگواری که بنابر ناکارآمدی ها، نادانی ها و گاه بد اقبالی ها برای این اثر رقم خورده اند و همگی به عاملی در راستای تغییرات ساختاری در این بنا شده اند.
منظر بخش متجلی و ملموس فرم است که در آن تبلور بصری، کارکردی و معنایی چیزهایی که فضا را شکل میدهند، دیده میشود. این لغت بر بازتاب معنی دار ترکیب عناصر و عواملی دلالت میکند که خارج از تاثیرات ذهنی ناظر وجود دارند. برخی دیگر از متخصصین و اندیشمندان نیز با تاکید بر جنبه عینی منظر، وجوه دیگری را نیز برای ماهیت منظر قایلند. (حسینی و رزاق اصل، 1387، 84).