نظریه گشتالت ادبی (تجسمی شنیداری)
گفتارهای کتاب گشتالت تجسمی شنیداری، اینگونه آمده است: گفتار اول زیباییشناسی ادبی،هنر ادبیت و گشتالت
الف- زیبایی شناسی ادبی، نظریه ها، روش ها و چالش ها،
تعریف زیبایی و نظریه ها،زیبایی شناسی (Aesthetics)،پیشینه زیبایی شناسی و سیر تحول آن،زیبایی شناسی و تئوریهای روش مطالعه زیبایی،سیر تحول زیبایی شناسی در ادبیات،چالش های زیبایی شناسی در ادبیات؛عوامل موثر در زیبابینی مخاطب و احکام زیباشناسانه، معیارها، ابزار و روش های شناخت زیبایی های ادبی، معیارهای زیبایی و نقد هنری ادبیات نزد ناقدان قدیم، دلایل نارسایی ابزار و روش بلاغت سنتی در زیبایی شناختی متون، نقدی بر روش پژوهش های زیبایی شناسی در ادبیات، ب-هنر ادبیت، هنرهای زیبا و ادبیات، ادبیت متن، زیباییشناسی هنر ادبیت، سازه (Structure)، هارمونی (Harmony)
بافت (texture)، کمپوزیسیون یا ترکیببندی (composition)، تکنیک هنری (Technique)،
ج.گشتالت(Gestalt)، روان شناختی تصویر با اصول نظریه ادراکی- روان شناختی گشتالت، روش گشتالت تجسمی- شنیداری در هنر ادبیت، اصول باز روش گشتالت تجسمی- شنیداری
گفتار دوم هنر ادبیت و معماری ، زیباییشناختی سازه های دستوری
پیوند هنر معماری و ادبیت، بررسی زیبایی شناختی متن ادبی در پیوند با هنر معماری، مفاهیم مشترک هنر معماری و ادبیت، تبیین مفاهیم پایه ای هنر معماری در ادبیت متن، سازه دستوری، بررسی سازه های دستوری در بنای متن، Space مکان و فضا ، formفرم، نقش و زمینه (شکل وسطح)، پس زمینه ، نسبت طلایی در ادبیات، تناسب اندازه و مقیاس (صرفه جویانه، پر نقشی، مختصرگیری، مبالغه)، فن مختصرگیری و صرفه جویانه (کوتاهی سرشتین)، کوتاهی هنری با تکنیک هنری برش، فن مبالغه و پرنقشی، اتصالات و انقطاعات، اتصالات و انقطاعات در متن، نمونه هایی از زیباییشناختی سازه های دستوری
گفتار سوم هنر ادبیت و نقاشی، زیباییشناختی سازه های تصویری
پیوند هنر نقاشی و ادبیات، مفهوم تصویر (نگاره- ایماژ) در کتب ادبی- هنری، سازه تصویری، سازه های تصویرپردازی در هنر نقاشی و ادبیات، سبک تصویرپردازی هنری رئالیسم برای نمونه در هنر سنتی مناجاتنامه، روش بررسی زیباییشناختی تصویر برای نمونه در نوع ادبی متون نیایش ومناجات، زیباییشناختی تصویر ادبی با تلفیقی از ابزار علم بلاغت و مبانی هنرهای تجسمی و اصول بصری گشتالت درروان شناختی تصویر، تصویر بر پایه همسانی ومشابهت و ادعای یکسانی(اصل مشابهت گشتالتی)، وجوه و مراتب زیباییشناختی تصویر بر پایه مشابهت و مشابهت پازلی، تصویر بر پایه پیوند وهمنشینی وجانشینی (اصل مجاورت)، وجوه زیباییشناختی تصویر بر پایه مجاورت، تصویر بر پایه پوشیدگی و پیچیدگی، رمز و بایستگی (اصل فراپوشانندگی)، وجوه و مراتب زیباییشناختی تصویر بر پایه اصل فراپوشانندگی، تصویر بر پایه اصل پیوستگی (تداوم)، زیباییشناختی انواع تصویر بر پایه مفاهیم هنرهای تجسمی و تکنیک های هنری، تصویر خود انگیخته و بیانگر، تصویر پویا و ایستا (حرکت و سکون در هنر و پدیده فای)، تکنیک های هنری در ایجاد تصویر پویا (حرکت تصویری)، حرکت تصویری (تصویر پویا) از طریق اصل پیوستگی، حرکت تصویری (تصویر پویا) با تنوع تصویری، حرکت تصویری (تصویر پویا) با تکنیک هنری افت و خیز یا نوسان در تصاویر و ایجاد کنتراست (سایه - روشن)، حرکت تصویری (تصویر پویا) با تکنیک هنری عکس، تبدیل و جابه جایی و وارونه سازی تصاویر و آپستروف، تصویر سطحی و عمیق (ژرف) (سطح و نقش) ، تصویر متقابل (تقابلی) ، تصویر کنشی، تصویر دو یا چندبعدی با تکنیک هنری خطای دید ، تصویر پارادوکسی (المفارقه) و پارادوکس (paradox )، زیبایی شناختی تصویر پارادوکسی و لذت بخشی آن، تصویر نمادین و سمبلیک (التصویر الرمزی).
گفتار چهارم هنر ادبیت و موسیقی، (زیباییشناختی سازههای موسیقایی)
پیوند هنر موسیقی و ادبیات، الف . سازه های موسیقی آفرین ادبی، پیوند هنر موسیقی و نوع ادبی نیایش و مناجات
ب. نوع ادبی نیایش، هنر کلامی (Verbal art) بر اساس نظریه یاکوبسن
ج. ویژگیهای ادبی- هنری نوع ادبی نیایش، بر مبنای موسیقی بیانگر و سبک کلاسیسم در هنر
روش زیباییشناسی سازه های موسیقایی
تعاملات سازه های موسیقایی متن با ابزار ترفندهای بلاغی(ا.تماثل صوتی، ب.تناسب یا تقارب یا تشابه صوتی، ج. کنتراست صوتی( سایه- روشن صوتی)
زیبا ییشناسی صدا با صدامعنایی، دلالت معنایی مقامات موسیقی آوازی و تاثیرات آن بر شنونده، زیباییشناختی هنر خوانشی متن بر مبنای صوتمعنایی
ا.صوت معنایی، ب. هنر خوانشی متن، ج. تکنیکهای هنرخوانشی متن بر پایه صوت-معنایی:
●تکنیک ماتکردن صوتی( سایه زنی صوتی)- شفافسازی صوتی
●کشش صوتی- مکث صوتی-برجستهسازی صوتی( اضطراب صوتی)
●تداخل و تلفیق صوتی- برش صوتی
●تبدیل صوتی
●کنتراست صوتی(سایه زنی صوتی)
هارمونی صوتی-تصویری
گفتار پنجم زیباییشناسی ادبی با مبانی هنرهای تجسمی و روش گشتالت تجسمی- شنیداری(A.V.G) در سطح بافت متن
قانون پراگنانزیا پراگنانس (هسته مرکزی اصول گشتالت)، اصل ریتم وحرکت و پویایی≠سکون و ایستایی(منشا اصول گشتالت)