واکاوی غدیر در خطبه شقشقیه نهج البلاغه
سال انتشار: 1404
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 9
فایل این مقاله در 9 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
GHADIRM02_018
تاریخ نمایه سازی: 30 خرداد 1405
چکیده مقاله:
اگر چه در نهج البلاغه اشاره صریحی به واقعه غدیر نشده است اما امام علی علیه السلام در خطبه های زیادی از جمله خطبه «شقشقیه» و چند نامه کوتاهشان به طور ضمنی به این واقعه اشاره کرده اند و بر حق بودن ولایت بلافصل خودشان را، مورد تاکید قرار داده اند. شرایط حاضر با توجه به ضرورت های فرهنگی دنیای امروز هر گونه تبلیغ و معرفی غدیر، باید بر مبنای خطبه رسول الله (ص) و احادیث متقن ائمه معصومین (ع) به خصوص کلام گهر بار امیر مومنان امام علی علیه السلام صورت بگیرد. نبودن ذکر صریح حدیث غدیر در نهج البلاغه هرگز بدان معنی نیست که امام برای اثبات بر حق بودن خود به این حدیث استدلال و احتجاج نکرده است، بلکه از مطالعه و بررسی منابع حدیثی و تاریخی بر ما معلوم میشود که امام بارها در برابر مخالفان و احیانا در برابر مردمی که در حجه الوداع نبوده و حادثه غدیر را به چشم خود ندیده بودند، برای اثبات ولایت خود به حدیث غدیر استدلال کرده و حاضران و ناظران آن حادثه را به شهادت فرا خوانده است. در خطبه سوم که به «شقشقیه» معروف است، از رویدادهایی که بر سر جانشینی رسول خدا صلی الله علیه وآله پیش آمد، شکوه و از خلیفگان پیش از خود و رفتار آنان و آثار سوء زمامداری ایشان، انتقاد میکند و از شایستگی های خود برای زمامداری جامعه اسلامی سخن میگوید و به صورتی، واقعه غدیر را بازگو می کند و به صراحت از حق موروثی خود یاد میکند.
کلیدواژه ها:
نویسندگان