مدیریت استفاده از فضای مجازی در مدارس و تاثیر آن بر سلامت روان دانش آموزان با تاکید بر ارتقای سواد رسانه ای

سال انتشار: 1404
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 24

فایل این مقاله در 12 صفحه با فرمت PDF و WORD قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

ANDIKACONF01_3154

تاریخ نمایه سازی: 28 خرداد 1405

چکیده مقاله:

گسترش روزافزون فضای مجازی در زندگی کودکان و نوجوانان، نظام آموزشی را با فرصت ها و چالش های نوینی مواجه ساخته است. در کنار ظرفیت های آموزشی و ارتباطی، استفاده نادرست از این فضا می تواند پیامدهایی همچون اضطراب، کاهش تمرکز، افت تحصیلی، انزوای اجتماعی و اختلال خواب را به همراه داشته باشد هدف این مقاله بررسی نقش مدیریت مدرسه در هدایت استفاده از فضای مجازی و تبیین راهکارهای ارتقای سواد رسانه ای با تاکید بر تعامل موثر معلمان با دانش آموزان است این پژوهش به روش توصیفی تحلیلی و با بهره گیری از منابع علمی فارسی انجام شده است. یافته ها نشان می دهد که آموزش مهارت های تفکر نقادانه، تقویت خودکنترلی، مشارکت فعال دانش آموزان در تدوین قوانین رسانه ای مدرسه و همکاری منسجم میان خانواده و نهادهای اجتماعی، نقش مهمی در حفظ سلامت روان دانش آموزان دارد.در نهایت، ایجاد رویکردی مشارکتی و آگاهانه در مدیریت فضای مجازی، زمینه ساز شکل گیری نسلی مسئول، متعادل و برخوردار از بهزیستی روانی خواهد بود

نویسندگان

عفت آی

دکترای تخصصی روانشناسی تربیتی ،فرهنگی ،شهرستان بیرجند

تکتم فرسادی

فوق لیسانس پژوهش هنر،فرهنگی ،شهرستان بیرجند

بهناز محمدی مقدم

لیسانس روان شناسی بالینی ،فرهنگی ،شهرستان بیرجند

فاطمه میهن دوست

لیسانس علوم تربیتی ،فرهنگی ،شهرستان بیرجند

سمانه قاسمی

لیسانس علوم تربیتی ، فرهنگی ،شهرستان بیرجند