چگونه توانستم اختلال نوشتن (دیسگرافیا) س. ر، دانش آموز پایه دوم، را برطرف کنم؟

سال انتشار: 1404
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 23

فایل این مقاله در 20 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

GEERCONF01_4497

تاریخ نمایه سازی: 24 خرداد 1405

چکیده مقاله:

پایه دوم ابتدایی، دوره حساس تثبیت مهارت های پایه نوشتن است. اختلال نوشتن (دیسگرافیا) یکی از ناتوانی های یادگیری است که با وجود هوش طبیعی و فرصت های آموزشی مناسب، خود را به صورت مشکلاتی در شکل دهی حروف، فاصله گذاری نادرست، ناتوانی در کپی برداری صحیح و ضعف در جمله نویسی نشان می دهد. در سال تحصیلی ۱۴۰۵-۱۴۰۴، با مشاهده علائم اختلال نوشتن در یکی از دانش آموزان کلاس دوم به نام سوژین رستار، این مسئله را به عنوان یک چالش جدی در فرآیند یاددهی-یادگیری شناسایی کردم. هدف از این پژوهش، کاهش مشکلات نوشتاری سوژین و ایجاد توانایی نوشتن حروف، کلمات و جملات ساده برای او بود. پس از جمع آوری اطلاعات با استفاده از روش های مشاهده، مصاحبه با والدین و همکاران، و مطالعه منابع علمی معتبر، علل اصلی اختلال شامل زمینه ژنتیکی، عدم تشخیص به موقع در پایه اول، روش های نامناسب آموزشی در منزل و کمبود اعتماد به نفس شناسایی شد. سپس راهکارهایی چون آموزش به شیوه چندحسی، بهره گیری از روش SRSD، تمرینات حسی-حرکتی، بازی های آموزشی نوشتاری و همکاری نزدیک با والدین طراحی و اجرا گردید. نتایج اجرای راهکارها نشان دهنده کاهش چشمگیر مشکلات نوشتاری، افزایش مهارت تشخیص و نوشتن حروف، بهبود دستخط، توانایی نوشتن جملات کوتاه و ایجاد اشتیاق برای نوشتن در سوژین بود.کلیدواژه ها: اختلال نوشتن، دیسگرافیا، دانش آموز پایه دوم، روش چندحسی، SRSD، بازی درمانی، مشارکت والدین.

نویسندگان

ربابه علی نتاج ملکشاه

فرهنگی اموزش وپرورش