نقش فناوری در کاهش مصرف کاغذ در مدارس ایران

سال انتشار: 1405
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 32

فایل این مقاله در 9 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

CASEP02_2317

تاریخ نمایه سازی: 19 خرداد 1405

چکیده مقاله:

افزایش مصرف کاغذ در مدارس، علاوه بر تحمیل هزینه های اقتصادی، پیامدهای زیست محیطی قابل توجهی به همراه دارد و با اهداف توسعه پایدار در نظام آموزشی هم خوانی ندارد. در سال های اخیر، گسترش فناوری های آموزشی و اداری، فرصت های نوینی را برای کاهش وابستگی مدارس به کاغذ فراهم کرده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش فناوری در کاهش مصرف کاغذ در مدارس ایران انجام شده است. این مطالعه با رویکرد توصیفی–تحلیلی و با بهره گیری از منابع علمی، اسناد آموزشی و تحلیل تجارب مدارس، به بررسی تاثیر ابزارهایی نظیر محتوای دیجیتال، آزمون های آنلاین، سامانه های مدیریت یادگیری و دیجیتالی سازی امور اداری مدارس پرداخته است. یافته ها نشان می دهد که استفاده هدفمند از فناوری می تواند مصرف کاغذ را به طور معناداری کاهش دهد؛ به ویژه دیجیتالی شدن فرآیندهای اداری و ارزشیابی آموزشی، بیشترین نقش را در این زمینه ایفا می کند. با این حال، میزان تاثیر فناوری در مدارس مختلف یکسان نبوده و عواملی مانند زیرساخت های فناوری، مهارت های دیجیتال معلمان و نگرش مدیران مدارس در تحقق این هدف نقش تعیین کننده ای دارند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که حرکت به سوی «مدرسه سبز دیجیتال» نیازمند برنامه ریزی نظام مند، توانمندسازی منابع انسانی و توجه به عدالت آموزشی است. در نهایت، به کارگیری فناوری نه تنها به کاهش مصرف کاغذ کمک می کند، بلکه می تواند به ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست در میان دانش آموزان منجر شود.

نویسندگان

سعیده بیرامی پور

کارشناسی و کارشناسی ارشد ریاضی ، مدیر متوسطه دوم

انیسه بنی اسدی

کارشناسی زیست شناسی،کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، معاون فن آوری دبیرستان