عوارض روانی انزوای اجتماعی ناشی از فضای مجازی بر سلامت روان دانش آموزان متوسطه اول
سال انتشار: 1404
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 32
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
COESEFOI01_331
تاریخ نمایه سازی: 19 خرداد 1405
چکیده مقاله:
افزایش روزافزون استفاده از فضای مجازی در میان نوجوانان، به ویژه در مقطع متوسطه اول که دوره ای حساس از رشد هویتی و اجتماعی محسوب می شود، منجر به پدیده ای نگران کننده به نام «انزوای اجتماعی مجازی» شده است. این پژوهش با هدف بررسی عوارض روانی ناشی از انزوای اجتماعی ناشی از فضای مجازی بر سلامت روان دانش آموزان متوسطه اول طراحی و انجام شده است. یافته های پژوهش نشان داد که بین استفاده ی افراطی از فضای مجازی و بروز علائم انزوای اجتماعی همبستگی معناداری وجود دارد. به طور مشخص، دانش آموزانی که زمان بیشتری را صرف شبکه های اجتماعی و بازی های آنلاین می کردند، سطوح بالاتری از تنهایی درونی، اضطراب اجتماعی و افسردگی را گزارش کردند. تحلیل ها حاکی از آن بود که فضای مجازی با جایگزین کردن تعاملات چهره به چهره با ارتباطات مجازی سطحی، مهارت های ارتباطی و همدلی اجتماعی را تضعیف می کند. این کاهش در مهارت های اجتماعی، مستقیما منجر به احساس طردشدگی و ناامنی در محیط های واقعی مانند مدرسه و خانواده می شود. همچنین، مقایسه ی مداوم خود با تصاویر ایده آل سازی شده در فضای مجازی، باعث کاهش عزت نفس و افزایش نشخوار فکری منفی گردیده است که از عوامل اصلی افسردگی در این گروه سنی هستند. نتایج نشان داد که دختران نسبت به پسران آسیب پذیری بیشتری در برابر عوارض روانی ناشی از انزوای مجازی دارند. در نهایت، این مطالعه تاکید می کند که انزوای اجتماعی ناشی از فضای مجازی تنها یک پدیده رفتاری نیست، بلکه ریشه در تغییرات عمیق روان شناختی دارد که می تواند منجر به اختلالات خلقی مزمن شود. پیشنهاد می شود برنامه های مداخله ای در سطح مدارس شامل آموزش سواد دیجیتال، تقویت مهارت های ارتباطی چهره به چهره و مشاوره های گروهی برای کاهش وابستگی به فضای مجازی و بازسازی شبکه های حمایتی واقعی اجرا گردد.
کلیدواژه ها:
فضای مجازی ، انزوای اجتماعی ، سلامت روان ، دانش آموزان متوسطه اول ، افسردگی ، اضطراب اجتماعی ، تعاملات چهره به چهره ، سواد دیجیتال.
نویسندگان