مدار کاهنده هارمونیکی غیر فعال جدید به منظور بهبود بازده یکسوساز دیودی ۴۸ پالسه
سال انتشار: 1404
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 77
فایل این مقاله در 9 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
NCAEC07_041
تاریخ نمایه سازی: 17 خرداد 1405
چکیده مقاله:
در سال های اخیر استفاده از مدارهای کاهنده هارمونیکی غیر فعال در یکسوسازهای دیودی چند پالسه به علت اعوجاج هارمونیکی جریان ورودی پایین، ریپل ولتاژ خروجی پایین، پیکربندی ساده به منظور بهبود شاخص های کیفیت توان در نقطه اتصال مشترک در کاربردهای صنعتی مورد توجه محققین قرار گرفته اند. لذا با این رویکرد در این مقاله یک مدار کاهنده هارمونیکی غیر فعال جدید با هدف بهبود بازده یکسوساز دیودی ۴۸ پالسه پیشنهاد شده است. مدار کاهنده هارمونیکی غیر فعال پیشنهادی متشکل از یک مدار کاهنده هارمونیکی غیر فعال دوگانه و یک مدار کاهنده هارمونیکی غیر فعال یگانه است که به صورت سری با بار متصل می شوند. نتایج شبیه سازی تحت نرم افزار متلب سیمولینک نشان می دهد که THD جریان ورودی یکسوساز دیودی ۴۸ پالسه پیشنهادی در فرکانس ۵۰ هرتز به ترتیب ۲٫۱۱ و ۲٫۷۱ تحت بارهای کامل و سبک است. به عبارت دیگر یکسوساز دیودی ۴۸ پالسه پیشنهادی می تواند استاندارد ۵۱۹ IEEE را در شرایط بارگذاری مختلف برآورده کند. همچنین این مدار کاهنده هارمونیکی غیر فعال دارای نرخ کیلوولت آمپر پایین (۲٫۹۳ درصد توان بار نامی) و تلفات ناچیز (۰٫۳۵ درصد) است که منجر به افزایش بازده یکسوساز دیودی ۴۸ پالسه پیشنهادی نسبت به سایر یکسوسازهای دیودی چند پالسه موجود می شود. در مجموع یکسوساز دیودی ۴۸ پالسه پیشنهادی با نرخ کیلوولت آمپر ۳۳٫۷۶ توان نامی و راندمان ۹۸٫۶۱٪ یک راه حل کارآمد برای یکسوسازی در سیستم های قدرت است.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
روح اله عبداللهی
دانشجوی دکتری دانشکده مهندسی برق دانشگاه شهید بهشتی
احمد سالم نیا
دانشیار دانشکده مهندسی برق دانشگاه شهید بهشتی
علی مصلی نژاد
دانشیار دانشکده مهندسی برق دانشگاه شهید بهشتی
گیورگ قره پتیان
استاد دانشکده مهندسی برق دانشگاه امیر کبیر