چگونه توانستم با تقویت ارتباط موثر با معلمان، مشارکت آن ها را در تصمیم گیری های مدرسه افزایش دهم؟

سال انتشار: 1404
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 31

فایل این مقاله در 19 صفحه با فرمت PDF و WORD قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

CONFTRA02_446

تاریخ نمایه سازی: 16 خرداد 1405

چکیده مقاله:

این اقدام پژوهی با هدف بررسی و بهبود مشارکت معلمان در تصمیم گیری های مدرسه فاطمیه واقع در شهرستان ساوجبلاغ استان البرز انجام شد. با توجه به اهمیت نقش معلمان در کیفیت تصمیم گیری های مدرسه و تاثیر آن بر انگیزه، مسئولیت پذیری و عملکرد دانش آموزان، مسئله محدود بودن مشارکت آنان شناسایی شد. برای تشخیص دقیق مسئله، از مشاهده مستقیم، مصاحبه با معلمان، دانش آموزان و والدین و بررسی مستندات مدرسه استفاده گردید و مشخص شد که نبود سیستم منظم برای دریافت نظرات معلمان، محدودیت زمان، و ضعف مهارت های ارتباطی از جمله ریشه های اصلی مشکل بودند.پس از تحلیل داده ها، راهکارهایی شامل برگزاری جلسات هفتگی مشورتی، ارائه فرم های پیشنهادات مکتوب و الکترونیکی، گفت وگوهای غیررسمی با معلمان، مشخص کردن وظایف هر معلم در فرآیند تصمیم گیری و ارتقای مهارت های ارتباطی طراحی شد. این راهکارها با برنامه زمان بندی مشخص و نظارت مستمر مدیر و معاونان مدرسه اجرا گردید و وظایف همکاران روشن شد. جمع آوری شواهد از طریق مشاهده مستقیم، یادداشت های روزانه، مصاحبه ها، فرم های پیشنهادات، و مستندات تصویری نشان داد که مشارکت معلمان افزایش یافته، فضای همکاری بهبود یافته و کیفیت تصمیم گیری ها ارتقا یافته است.در نهایت، اعتبار یافته ها از طریق تایید معاونان، معلمان و والدین تضمین شد و اصلاحات لازم بر اساس بازخوردها اعمال گردید. نتایج نشان داد که تقویت ارتباط موثر با معلمان و ایجاد فرصت های واقعی برای مشارکت آنان، موجب افزایش انگیزه، مسئولیت پذیری و رضایت شغلی معلمان، بهبود تعامل میان اعضای مدرسه و ارتقای کیفیت تصمیم گیری های مدیریتی شد. این اقدام پژوهی الگویی عملی و علمی برای تقویت مشارکت معلمان و بهبود فرآیند مدیریت مدرسه ارائه می دهد.

نویسندگان

نسرین عزت ور

نویسنده