بررسی و تحلیل روشهای رایج تشویق و تنبیه دانش آموزان ، در مدارس دوره ابتدایی و دوره اول متوسطه و تطبیق آن با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
محل انتشار: چهارمین کنفرانس ملی مطالعات خانواده و مدرسه
سال انتشار: 1404
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 16
فایل این مقاله در 24 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
FSCH04_604
تاریخ نمایه سازی: 13 اسفند 1404
چکیده مقاله:
این تحقیق با هدف بررسی و تحلیل روش های رایج تشویق و تنبیه دانش آموزان، ازدیدگاه معلمان در مدارس دوره ابتدایی و دوره اول متوسطه و تطبیق آن با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، به اجرا در آمد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه معلمان شاغل، در دوره ابتدایی و دوره اول متوسطه شهر جعفریه استان قم که جمعا ۱۰۷ نفر بودند. و حجم نمونه هم همان ۱۰۷ نفر انتخاب گردید. روش تحقیق توصیفی، از نوع پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است. برای انجام این پژوهش از پرسشنامه ای محقق ساخت، استفاده گردید. که اعتبار آن با روش آلفای کرونباخ (با ضریب اعتبار۰.۸۶) مورد تایید قرار گرفت. یافته های تحقیق نشان داد، که بیشتر معلمان از روش تشویق شفاهی در کلاس و دادن کارت های امتیازی (تشویقی)، و روش تنبیه تذکر و اخطار شفاهی به طور خصوصی و در حضور دانش آموزان، استفاده کرده اند. و ۶۹.۲ درصد معلمان اظهار داشته اند که از روشهای تشویقی و ۴۸.۲ درصد آنها نیز از روشهای تنبیهی رایج در مدارس، استفاده نموده اند. از نظر معلمان انطباق روش های رایج تشویق و تنبیه دانش آموزان، با اهداف سند تحول بنیادین در مجموع، متوسط به بالا و ۶۶.۶ درصد بوده است.
نویسندگان
ابوالفضل شعبانی
کارشناسی ارشد علوم تربیتی، تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش (تعلیم و تربیت اسلامی) دبیر، سرگروه آموزشی و رابط پژوهشی شهرستان جعفرآباد قم