چگونه توانستم با تقویت مهارت های ارتباطی معلمان، تعامل مثبت بین کادر آموزشی و اولیاء را ارتقا دهم؟
سال انتشار: 1403
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 86
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
ESPE01_4901
تاریخ نمایه سازی: 17 مهر 1404
چکیده مقاله:
چکیده
این اقدام پژوهی را با هدف تقویت مهارت های ارتباطی معلمان و ارتقای تعامل مثبت بین کادر آموزشی و اولیای دانش آموزان در دبستان نرگس دخترانه، ناحیه ۴ اهواز انجام دادم. مدرسه تحت مدیریت من شامل ۶ کلاس با ۱۶۳ دانش آموز است و در بررسی های اولیه مشخص شد که ضعف در مهارت های ارتباطی برخی معلمان، مانع ایجاد اعتماد و همدلی کافی میان خانه و مدرسه می شود. برای شناسایی این مسئله، از ابزارهایی همچون مشاهده، گفتگو با معلمان و مصاحبه با اولیا استفاده کردم. موانعی نظیر نبود شیوه های ارتباطی موثر، غلبه روش های سنتی اطلاع رسانی و کمبود تعامل مستقیم با خانواده ها به عنوان چالش اصلی شناسایی شدند. بر اساس این نیازها، برنامه هایی آموزشی برای معلمان طراحی و اجرا کردم تا با یادگیری مهارت های ارتباطی، شیوه های گفتگو، همدلی و تعامل سازنده را در ارتباط با اولیا به کار گیرند. یافته ها نشان داد که این اقدام باعث افزایش اعتماد و همراهی والدین، ارتقای کیفیت همکاری میان کادر آموزشی و خانواده ها، و در نهایت بهبود فضای یادگیری دانش آموزان گردید. بنابراین نتیجه گرفتم که تقویت مهارت های ارتباطی معلمان ابزاری موثر و پایدار برای بهبود تعامل خانه و مدرسه و ارتقای کیفیت آموزشی است.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
سمیه حسن زاده عرب
دانش آموخته کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، مدیر مدرسه، آموزش و پرورش اهواز، خوزستان، ایران.