تحلیلی بر نقش تشویق و تنبیه های کلاسی برای ایجاد محیط مثبت و منظم در کلاس
سال انتشار: 1403
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 130
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
ESPE01_4034
تاریخ نمایه سازی: 16 شهریور 1404
چکیده مقاله:
نظام تشویق و تنبیه یکی از ابزارهای اساسی مدیریت کلاس درس است که نقش مهمی در ایجاد محیطی مثبت و منظم برای یادگیری ایفا می کند. تشویق به موقع، متناسب و هدفمند، انگیزه درونی دانش آموزان را افزایش داده، خودباوری و مشارکت آنان را تقویت می کند و به رشد رفتارهای مثبت می انجامد. دریافت بازخورد مثبت سبب افزایش اعتماد به نفس، احساس ارزشمندی و تمایل بیشتر به ادامه تلاش در دانش آموزان می شود که در نهایت عملکرد تحصیلی را ارتقا می دهد. به این ترتیب، تشویق نه تنها به تثبیت رفتارهای مطلوب کمک می کند بلکه موجب شکل گیری نگرش مثبت نسبت به محیط مدرسه و معلم می گردد.در مقابل، تنبیه اگرچه می تواند به صورت موقت و در شرایط خاص منجر به کاهش رفتارهای نامطلوب شود، استفاده نادرست، مکرر و غیرتربیتی از آن آثار منفی همچون اضطراب، ترس، افت انگیزه یادگیری و آسیب به روابط معلم و دانش آموز را به دنبال دارد. تنبیه عادلانه و محتاطانه، زمانی که به عنوان ابزاری اصلاحی به کار گرفته شود، در تنظیم رفتارهای دانش آموزان و ایجاد نظم کلاس موثر است و به آنها کمک می کند چارچوب های رفتاری را جدی بگیرند.کلید موفقیت در استفاده از تشویق و تنبیه در تعادل جلوه می کند؛ یعنی تاکید بیشتر بر تشویق و به کارگیری هوشمندانه تنبیه. معلمان با درک اصول روانشناسی تشویق و تنبیه و مهارت های ارتباطی می توانند نقش فعالتری در ایجاد فضای یادگیری امن، پویا و انگیزشی ایفا کنند. استفاده از تشویق های کلامی، جوایز مادی، نمرات مثبت و مسئولیت سپاری، به عنوان شیوه های موثر، می تواند به حفظ روحیه مثبت دانش آموزان کمک کند. از سوی دیگر، تنبیه کلامی محترمانه، کاهش امتیازات، محدودیت های موقتی و کار اضافی با هدف اصلاح رفتار، ابزاری است که در صورت استفاده حساب شده، نظم و انضباط را در کلاس حفظ می کند.ضروری است که معلمان از سوءمصرف تنبیه خودداری کرده و به جای تنبیه خشن یا تحقیرآمیز، بر آموزش و پرورش استفاده کنند. بهتر است هدف نهایی تربیت این باشد که دانش آموزان انگیزه درونی و خودکنترلی را جایگزین وابستگی به پاداش یا ترس از تنبیه کنند تا رفتار صحیح به صورت خودانگیخته شکل گیرد. به این منظور، مشارکت دانش آموزان در تدوین قوانین و معیارهای رفتاری، شفاف سازی انتظارات و ارائه بازخورد مستمر از اهمیت برخوردار است. این رویکرد موجب تقویت حس مسئولیت پذیری و تقویت روابط مثبت در محیط کلاس می شود.در نهایت، استفاده موثر از نظام تشویق و تنبیه منجر به ایجاد محیطی می شود که در آن یادگیری فعال، احترام متقابل و نظم پایدار به دست می آید. این امر از طرق مختلف رفتارهای نامطلوب را کاهش داده و انگیزه و اشتیاق به یادگیری را در دانش آموزان افزایش می دهد، که نتیجه آن بهبود عملکرد تحصیلی و رشد شخصیتی آنان است. پژوهش ها بر لزوم آموزش معلمان در زمینه فنون صحیح تشویق و تنبیه و توجه به تفاوت های فردی دانش آموزان تاکید دارند تا فضای کلاس به محیطی امن، پویا و حمایت گر تبدیل شود که در آن دانش آموزان توانمند و با انگیزه پرورش یابند
نویسندگان
سمیه جعفری
دانش آموخته ی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی ، دانشگاه آزاد اراک
زینب حردانی
دانش آموخته ی کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث ، دانشگاه پیام نور سوسنگرد
مریم صفری
دانش آموخته ی کارشناسی روانشناسی ، دانشگاه پیام نور
عباس عفری
دانش آموخته ی کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث ، دانشگاه پیام نور سوسنگرد