چگونه توانستم مهارت های گفتاری و نوشتاری دانش آموزان را تقویت کنم؟

سال انتشار: 1403
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 114

فایل این مقاله در 15 صفحه با فرمت PDF و WORD قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

EDULEADCONF01_1934

تاریخ نمایه سازی: 15 شهریور 1404

چکیده مقاله:

این اقدام پژوهی با هدف تقویت مهارت های گفتاری و نوشتاری دانش آموزان پایه ابتدایی انجام شد. با توجه به مشاهدات کلاس و تحلیل نمونه های نوشتاری، مشخص شد که بسیاری از دانش آموزان در بیان افکار خود دچار مشکل هستند و نمی توانند جملات و ایده های خود را به شکل منسجم ارائه دهند. همچنین تفاوت سطح توانایی دانش آموزان، ضعف اعتماد به نفس و اضطراب در فعالیت های کلاسی، موجب کاهش مشارکت فعال آنان شد.برای رفع این مشکلات، اقدام پژوهی شامل طراحی و اجرای روش های فعال و مشارکتی، فعالیت های گفتاری و نوشتاری خلاقانه، ایجاد محیط حمایتی و تشویقی، و ارائه بازخورد مستمر بود. داده ها از طریق مشاهده مستقیم کلاس، بررسی نمونه های نوشتاری، گفت وگو با دانش آموزان و ثبت یادداشت های روزانه جمع آوری شد.تحلیل داده ها نشان داد که اجرای راهکارها موجب افزایش اعتماد به نفس، بهبود مهارت های گفتاری و نوشتاری، افزایش مشارکت فعال در کلاس و تقویت توانایی سازمان دهی افکار دانش آموزان شد. همچنین دانش آموزان انگیزه بیشتری برای انجام فعالیت های زبانی پیدا کردند و تمایل داشتند تمرین های خلاقانه و گروهی ادامه یابد.نتایج این اقدام پژوهی نشان می دهد که استفاده از روش های فعال و مشارکتی همراه با برنامه ریزی منظم و محیط حمایتی، اثربخشی بالایی در ارتقای مهارت های گفتاری و نوشتاری دانش آموزان پایه ابتدایی دارد. بنابراین، این روش ها می توانند به عنوان الگوی عملی برای معلمان و مربیان در دوره ابتدایی مورد استفاده قرار گیرند.

نویسندگان

فرزانه ویسی زامله

کارشناسی ارشد مشاوره تحصیلی، فرهنگی آموزش و پرورش ناحیه۳،کرمانشاه