بررسی تاثیر استفاده از فناوری در تقویت سواد رسانه ای و مهارت های تفکر انتقادی در بین دانش آموزان
سال انتشار: 1403
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 127
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
PJLCONFE01_1379
تاریخ نمایه سازی: 1 اردیبهشت 1404
چکیده مقاله:
در سال های اخیر، فناوری های نوین به ویژه ابزارهای دیجیتال، به طور چشمگیری تاثیرات مثبت و منفی بر فرآیندهای آموزشی و یادگیری گذاشته اند. یکی از جنبه های کلیدی این تاثیرات، نقش فناوری در تقویت خودتنظیمی و یادگیری مستقل دانش آموزان است. خودتنظیمی به عنوان توانایی دانش آموزان برای برنامه ریزی، نظارت و ارزیابی پیشرفت خود در جهت رسیدن به اهداف آموزشی، یکی از ارکان مهم یادگیری موثر است. فناوری های نوین مانند پلتفرم های آنلاین، نرم افزارهای آموزشی و اپلیکیشن های موبایل، ابزارهای قدرتمندی را برای دانش آموزان فراهم می آورند که به آن ها این امکان را می دهد تا یادگیری خود را مدیریت کرده و به طور مستقل پیشرفت خود را پیگیری کنند. استفاده از این ابزارها، از یک سو، می تواند فرآیندهای یادگیری را شخصی سازی کرده و فرصت هایی برای یادگیری به صورت خودگردان ایجاد کند و از سوی دیگر، از طریق ارائه بازخورد فوری و ارزیابی مداوم، انگیزه و اعتماد به نفس دانش آموزان را تقویت نماید. استفاده از فناوری در آموزش، به ویژه در تقویت خودتنظیمی، بدون چالش نیست. یکی از مهم ترین چالش ها، خطر حواس پرتی دانش آموزان از محتوای آموزشی به واسطه دسترسی به منابع دیجیتال غیرمرتبط است. این حواس پرتی ها می توانند تاثیر منفی بر فرآیند یادگیری و خودتنظیمی دانش آموزان داشته باشند. در این راستا، نیاز به نظارت و هدایت معلمان احساس می شود تا دانش آموزان بتوانند از فناوری به طور موثر و هدفمند استفاده کنند. معلمان نقش کلیدی در ایجاد محیطی مناسب برای استفاده از فناوری دارند و می توانند به عنوان راهنمایان در فرآیند یادگیری دانش آموزان عمل کنند.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
محمد رضا حمداله زاده ملکی
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی
المیرا محمدیان
کارشناسی الهیات و معارف اسلامی فقه و مبانی حقوق آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی
زهرا حسین علیلو
سطح دو حوزه علوم قرآنی تفسیر قرآن کریم آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی