بررسی و اصلاح ساختاری قطعات آهنگری دررابطه با حل مشکل باندینگ و تجمع پرلیت

سال انتشار: 1384
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,742

فایل این مقاله در 11 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

CIMS09_062

تاریخ نمایه سازی: 17 آذر 1385

چکیده مقاله:

در این مقاله تاثیر همزمان پارامترهای دما و زمان بر میزان باندینگ و درشت دانگی پرلیت در قطعات فورج شده از جنس 37CrS4 مورد بحث قرار گرفته وهمچنین سیکلهای مختلف عملیات حرارتی برای رفع این مشکل در قطعات تولیدی آهنگری پارت سازان مورد مطالعه قرار گرفته اند . معمولا در بیلتها وشمشهای اولیه نوردشده که مورد استفاده در صنعت فورج می باشد، به دلیل جهت دار بودن اعمال نیرو و تغییر شکل، یک حالت کشیدگی ساختاری در جهت نورد بوجود می آید که به آن باندینگ ( نواری شدن ) گفته میشود . حذف باندینگ توسط فرایند عملیات حرارتی قابل انجام است و با رساندن دمای قطعات به دمای بالای ٨٩٠درجه سانتیگراد وسیکل سرد شدن مناسب صورت می گیرد؛ امابه دلیل بالا بودن درجه حرارت ونیز طولانی بودن زمان نگهداری داخل کوره، دانه های آستنیت رشد یافته وسبب تجمع ودرشت شدن دانه های پرلیت وایجاد یک ساختارکاملا غیر یکنواخت می شود . سیکل عملیات حرارتی مناسبی که در این مقاله پیشنهاد می گردد به صورت دو مرحله ای بوده که در مرحله اول مشکل باندینگ قطعات حل شده و سپس با حرارت دادن در دما و زمان پائین تر ساختاری کاملا یکنواخت وریزدانه بدست می آید .

کلیدواژه ها:

قطعات آهنگری ، باندینگ ، تجمع پرلیت ، نرماله کردن ، عملیات حرارتی دو مرحله ای

نویسندگان

ابراهیم ظهور وحید کریمی

کارشناس ارشد متالورژی، گروه مهندسی مواد،دانشگاه فردوسی مشهد

سید مهدی

کارشناس ارشد متالورژی، مدیر واحد مهندسی شرکت آهنگری پارت سازان