اقدام پژوهش: چگونه اختلالات نوشتاری (کندنویسی و بدخط نویسی) پایه چهارم را بهبود بخشیدم؟
سال انتشار: 1403
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 469
فایل این مقاله در 19 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
EDPNU01_359
تاریخ نمایه سازی: 10 مهر 1403
چکیده مقاله:
هدف از پژوهش حاضر بهبود اختلالات نوشتاری (کندنویسی و بدخط نویسی) دانش آموزان پایه چهارم است. جامعه موردنظر شامل دانش آموزان مدرسه ابتدایی "شیخ مفید" واقع در شهرستان فسا و نمونه آن دانش آموزان پایه چهارم با تعداد پنج نفر است (چهار دانش آموز پسر و یک دختر) و همچنین این پژوهش در سطح فردی و گستره کلاسی صورت گرفته است. برای شناسایی حیطه های اختلالی نوشتاری که دانش آموزان در آن مشکل دارند، از تجزیه و تحلیل سه املا در تاریخ های مختلف با استفاده از چک لیست محقق ساخته، انجام گردید. پس از طبقه بندی کردن فراوانی ها این نتیجه به دست آمد که این پنج دانش آموز در حیطه های مختلفی از جمله حافظه دیداری، توالی دیداری، تمیز دیداری، حساسیت شنیداری و حافظه ی شنیداری و ... ضعف و مشکل دارند. به علت محدودیت زمانی در نیم سال دوم تحصیلی، ضعف در حافظه دیداری به این علت که هر پنج دانش آموز این مشکل را داشتند و بیشترین فراوانی نسبت به حیطه ی حافظه توالی دیداری دیگر داشت، انتخاب گردید. در گام بعد از بین چند راه حل نوشته شده یکی از آنها انتخاب شد که چینش صحیح اشیا به هم ریخته با اتکا به حافظه دیداری خود به حالت اول بود. پس از اجرای راه حل انتخابی و گرفتن ۳ املا از فراگیران و مقایسه نتایج آن با نتایج قبل از تدریس مشخص شد که این راه حل توانسته است ضعف در حافظه دیداری دو نفر از دانش آموزان را برطرف کند و دو نفر دیگر کاهش محسوسی دهد. در این پژوهش سعی شده است تا اعتبارهای فرایند، تسهیل کننده، گفت وگویی و دموکرات و بازه موردتوجه قرار گیرد.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
علی بوستانی
کارشناسی آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان شهید بهشتی اقلید
محمدجواد بوستانی
کارشناسی آموزش ابتدایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد فسا
خدیجه خوش خلق
کاردانی آموزش ابتدایی، ضمن خدمت فرهنگیان
محمدمهدی جوکاری
کارشناسی علوم تربیتی، آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان شهید بهشتی اقلید