شبهات بازدارنده از اجرای حدود
محل انتشار: فصلنامه مطالعات حقوق، دوره: 3، شماره: 29
سال انتشار: 1398
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 509
فایل این مقاله در 34 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
JR_LEST-3-29_009
تاریخ نمایه سازی: 30 مهر 1398
چکیده مقاله:
یکی از اصول کلی برای اجرای حدوداصل لزوم اجرای حد می باشد یعنی اگرکسی مرتکب جرمی شود با توجه به شرایطی که قانون تعیین کرده است باید حد را بر او جاری کرد. روایتی ازامام صادق که موکد ایناصل است ایشان فرمودند: درکتاب حضرت علی (ع) آمده است که ایشان با شلاق یا نصف آن یا بعض آن حد را اجرا می کردند و اگر خدمتکاری پیش او می آوردند که هرچند درکی نداشت حدی ازحدود الهی را تعطیل نمی کرد، به اوگفته شد چگونه شلاق می زد فرمود: شلاق را از وسط یا ثلث آن به دست می گرفت و براساس سن به او شلاق میزد و هرگزحدی ازحدود الهی را باطل نمی کرد ازموارد دیگری که باید دراجرای حدبه آن اشاره کرد این است که حدود الهی باید سریعا اجرا شود وتاخیر در اجرای حد جایز نیست که باز هم از حضرت علی (ع) سفارش شده است که می فرمود:{لیس فی الحدودنظرساعه} یعنی در اجرای حد تاخیر روا نیست و آخرین عاملی که در اجرای حد جایز نیست عبارتست ازشفاعت وکفالت. مساله شبهه در همهی ابواب فقه از جمله باب نکاح کاربرد دارد و در اسلام تحت عنوان قاعده درء مطرح بوده است. از آنجا که شبهه در نکاح دارای آثار مهمی است و از سوی دیگر تقریب مذاهب خمسه جهت وحدت مسلمین جایگاه ویژه ای در فقه دارد، لذا به بررسی احکام شبهه در حدود از دیدگاهمذاهب امامیه و حنفیه پرداخته می شود. با توجه به تقسیم شبهه در حدود اعم از اینکه شبهه ی حکمیه یا موضوعیه باشد و با بررسی احکام شبهه در آراء این دو مذهب این نتیجه به دست آمد که شبهه در کدام یک از این مجازاتها جاری است؛ مستلزم بررسی اقوال فقهی معتبر امامیه می باشد.
نویسندگان
مهوش موسوی
دانشجوی دکترای فقه و حقوق، دانشگاه سمنان. ایران