سنخ بندی نظریات مربوط به بازی های رایانه ای

سال انتشار: 1398
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 453

فایل این مقاله در 37 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_JRTV-13-31_010

تاریخ نمایه سازی: 1 بهمن 1398

چکیده مقاله:

رویدادهای فضای رسانه ای، حائز بالاترین اهمیت در زمینه علوم اجتماعی و رفتاری هستند، چرا که مرزهای تئوریک علوم اجتماعی را دگرگون می کنند. بازی های ویدئویی، بیش از هر چیز، شبیه ساز نحوی از زندگی قابل کنترل هستند. این وجه متمایز بازی های رایانه ای پای واقعیت افزوده را به حیطه ارتباطات رسانه مند باز می کند که تجربه تاریخی ما در تحلیل آن بسیار نارساست. در واقع، بشر در بخش قاطع و حتی کاملی از تاریخ زیست خود، چنین تجربه ای نداشته است. در بررسی چنین پدیده هایی، بسیار مهم است که پیوسته به مسیر پیموده شده بنگریم، و در مورد جمع بندی تجربیات و تحلیل های خود وسواس بورزیم. از این قرار، منظور و مقصود این مقاله آن است که به اتکای مرور مفصل برداشت های نظری از بازی های ویدئویی که در یک تحقیق مستقل صورت گرفته است، آخرین جمع بندی را از انواع تیپ های فکری در قبال این موضوع را فهرست نماید، که نهایتا به شانزده تیپ نظری در این حیطه دست یافته است. در یک افق عمومی، مناقشه اصلی در انباشت نظری حوزه بازی های رایانه ای دایر بر این است که آیا بازی های رایانه ای استمرار انگیزش های انسانی هستند که در دنیای سایبر و تعاملی بازی های رایانه ای، پاسخ آسان تری دریافت می کنند، و این، دلیل اصلی افراد برای پناه بردن با دنیای بازی های رایانه ای است یا در سوی مقابل، این سوال مطرح است که آیا بازی های رایانه ای، گیم پلی و زیست فضای مستقل خود را خلق می کنند، و افراد با قرار گرفتن در این زیست فضا خود را با اقتضائات آن تطبیق می دهند و تبدیل به بازی باز آن بازی های می شوند تنوعی از دیدگاه ها در این دو جبهه نظری وجود دارد که سنخ بندی آن ها الهامات مهمی برای آینده مواجهه نظری و عملی ما با دنیای بازی های رایانه ای و در کل، سایبرفضا خواهد داشت.

نویسندگان

حامد حاجی حیدری

استادیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران

کیانوش اکرم

کارشناس ارشد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • اینجنفلت-نیلسن، سایمون؛ هایدی اسمیت، یوناس؛ پراژیس توسکا، سوزانا (1396). برای ...
  • باکاک، رابرت (1381). مصرف. ترجمه صبری، خسرو. تهران: نشر و ...
  • باومن، زیگمونت (1384). اشارت های پسامدرنیته. ترجمه چاوشیان، حسن. تهران: ...
  • بودریار، ژان (1389). جامعه مصرفی. ترجمه ایزدی، پیروز. تهران: نشر ...
  • بودریار، ژان (1393). نظام اشیا. ترجمه ایزدی، پیروز. تهران: نشر ...
  • رستمی، پرستو (1396). نقد انتقادهای شباهت خانوادگی ویتگنشتاین به تعریف ...
  • ریمون بودون (1384)، مطالعاتی در آثار جامعه شناسان کلاسیک، ج.2، ...
  • کالی، جاسمین (1395). از گیم تا فیلم: نقش گیم در ...
  • ون لون، ژوست (1388). فناوری رسانه ای از منظری انتقادی. ...
  • Aarseth, Espen (1997). Cybertext: Perspectives on Ergodic Literature. Baltimore: The ...
  • Aarseth, Espen (2004). Genre Trouble. Available on http://electronicbookreview.com/essay/genre-trouble/. Retrieved June ...
  • Aldred, Jessica (2014). Characters . in Mark J. P. Wolf ...
  • Atkins, Barry (2003). More than a Game: The Computer Game ...
  • Calleja, Gordon (2007). Digital Game Involvement: A Conceptual Model. Games ...
  • Calleja, Gordon (2011). In-Game: From Immersion to Incorporation. Cambridge, Massachusetts: ...
  • Castronova, Edward (2005). Synthetic Worlds: The Business and Culture of ...
  • Crawford, Chris (1982). The Art of Computer Game Design. Vancouver, ...
  • Georg, Simmel (2004), The Philosophy of Money, Charles Lemert (ed.), ...
  • Goffman, Erving (1956). The Presentation of Self in Everyday Life, ...
  • Huizinga, Johan (1949). Homo Ludens: A Study of the Play-Element ...
  • Hunicke, Robin; LeBlanc, Marc; Zubek, Robert (2004). MDA: A Formal ...
  • Juul, Jesper (2008). The Magic Circle and the Puzzle Piece. ...
  • Lancelin, Aude (2003). Interview with Jean Baudliard about The Matrix. ...
  • نمایش کامل مراجع