بررسی جایگاه صحبت در انسان الکامل عزیز نسفی و مصباح الهدایه و مفتاح الکفایه عزالدین کاشانی

سال انتشار: 1398
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 480

فایل این مقاله در 22 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_JLL-22-45_003

تاریخ نمایه سازی: 6 آبان 1398

چکیده مقاله:

در ادبیات عرفانی، مسائل، آراء و راه و روش های گوناگونی برای سالکان راه حق در وصول به درجات والای عرفان به چشم می خورد که قسمتی از آن برگرفته از آموزه های اسلامی، قرآن و سنت می باشد و قسمتی از آن نیز به مرور زمان و با شکل گرفتن فرقه ها و گروه های مختلف عرفان و تصوف اسلامی توسط بزرگان آن ها بیان گردیده است. از جمله ی این موضوعات، موضوع مهم صحبت در بین عرفا می باشد که آداب مختلفی برای صحبت و هم نشینی، برخورد با دوستان، نشست و برخاست و چگونگی معاشرت با دیگران در کتب مختلف عرفانی ذکر شده است. در پژوهش حاضر، بعد از ذکر آداب تصوف به صورت اجمالی، جایگاه صحبت در دو اثر مهم نثر صوفیه انسان کامل عزیز نسفی و مصباح الهدایه عزالدین محمود کاشانی، به شیوه توصیفی مقایسه-ای بررسی گردیده است. نویسندگان این دو اثر، صحبت را یکی از آداب تصوف دانسته اند؛ آنها در آثار خود به آیات قرآن، سنت، روایات و اقوال بزرگان استناد کرده اند. هردو نویسنده، صحبت با حق را بر صحبت با خلق ترجیح داده اند. در مواردی نیز تفاوت هایی دیده می شود.

کلیدواژه ها:

آداب ، صحبت ، تصوف ، انسان کامل ، مصباح الهدایه و مفتاح الکفایه

نویسندگان

فرشته حاجی زاده بیشی

دانشجوی دکتری رشته زبان و ادبیات فارسی / دانشگاه سمنان

قدرت الله خیاطیان

دانشیار گروه ادیان و عرفان دانشگاه سمنان

سیدحسن طباطبائی

استادیار گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی / دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی دانشگاه سمنان

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • فهرست منابع ...
  • الف) کتاب­ها                                                     ...
  • آملی، شمس الدین محمد. (1379). نفایس­الفنون. تصحیح ابوالحسن شعرانی. ج2. ...
  • العبادی، قطب­الدین ابوالمظفر منصور بن اردشیر. (1347). صوفی­نامه: التصفیه فی ...
  • انصاری، خواجه عبدالله. (1363). صد میدان. به اهتمام قاسم انصاری. ...
  • باخرزی، ابوالمفاخر یحیی. (1383). اوراد الاحباب و فصوص الآداب. به ...
  • جامی، عبدالرحمن بن احمد. (1390). نفحات الانس. تصحیح محمود عابدی. ...
  • دهخدا، علی اکبر. (1377). لغت­نامه دهخدا. زیر نظر محمد معین ...
  • زرین­کوب، عبدالحسین. (1392). ارزش میراث صوفیه. چاپ پانزدهم. تهران: امیرکبیر. ...
  • زرین­کوب، عبدالحسین. (1390). جستجو در تصوف ایران. چاپ یازدهم. تهران: ...
  • سجادی، سید جعفر. (1370). فرهنگ اصطلاحات و تعبیرات عرفانی. چاپ ...
  • سجادی، سید ضیاءالدین. (1372). مقدمه­ای بر مبانی عرفان و تصوف. ...
  • سراج، ابونصر. (1382). اللمع فی التصوف. ترجمه مهدی محبتی. تهران: ...
  • سهروردی، شیخ شهاب الدین عمر. (1375). عوارف­المعارف، ترجمه ابومنصور اصفهانی، ...
  • شبستری، محمود. (1978م). گلشن راز. لاهور: انتشارات اسلامی. ...
  • صفا، ذبیح­الله. (1378). تاریخ ادبیات در ایران و در قلمرو ...
  • عطار، فریدالدین محمد. (1378). تذکره الاولیاء. تصحیح محمد استعلامی. تهران ...
  • غزالی طوسی، ابوحامد محمد بن محمد. (1361). احیاء علوم الدین. ...
  • قشیری، ابوالقاسم عبدالکریم بن هوازن. (1345). رساله قشیریه. ترجمه ابوعلی ...
  • قشیری، ابوالقاسم عبدالکریم بن هوازن. (1381). رساله قشیریه. ترجمه ابوعلی ...
  • کاشانی، عزالدین محمود بن على. (1367). مصباح الهدایه و مفتاح ...
  • کاشانی، عزالدین محمود بن على. (1381). مصباح ­الهدایه و مفتاح ...
  • کیانی، محسن. (1389). تاریخ خانقاه در ایران. چاپ سوم. تهران: ...
  • گوهرین، سید صادق. (1388). شرح اصطلاحات تصوف. دوره 5 جلدی. ...
  • محمد بن منور. (1386). اسرارالتوحید فی مقامات الشیخ ابی سعید. ...
  • مجلسی، محمد باقر. (1364). بحار الانوار. ج 74. تهران: الاسلامیه. ...
  • نجم رازی، عبدالله بن محمد. (1391). مرصادالعباد من المبدا الی ...
  • نجم الدین کبری، احمد بن عمر. (1363). آداب صوفیه. به ...
  • نسفی، عزیزالدین بن محمد. (1350). انسان الکامل. تصحیح ماریژان موله. ...
  • نسفی، عزیزالدین بن محمد. (1368). الانسان الکامل. ترجمه ضیاءالدین دهشیری. ...
  • هجویری، ابوالحسن علی بن عثمان. (1389). کشف­المحجوب. تصحیح محمود عابدی. ...
  • هجویری، ابوالحسن علی بن عثمان. (1375). کشف­المحجوب. تصحیح ژوکوفسکی. تهران: ...
  • همدانی، عبدالله بن محمد عین القضات. (1387). نامه­های عین­القضات. به ...
  • ب) مقاله­ها ...
  • پورجوادی ، نصرالله. (1377). ابن یزدانیار ارموی و منازعه او ...
  • فدایی مهربانی، مهدی و فیرحی، داود. (1389). تاملی در اندیشه ... [مقاله ژورنالی]
  • یثربی، سید یحیی. (1377). روند اثر پذیری ادب پارسی از ...
  • ج) پایان­نامه ...
  • جلیلی مهربانی، طیبه. (1391). مقایسه اصطلاح­شناسی بین دو کتاب انسان ...
  • نمایش کامل مراجع