وجود اصل وحدت و کثرت در معماری اسلامی نمونه موردی مسجد شیخ لطف الله اصفهان

سال انتشار: 1398
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,711

فایل این مقاله در 11 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

NCSDUS09_061

تاریخ نمایه سازی: 7 دی 1398

چکیده مقاله:

اسلام دین آسمانی و الهی است که از طرف خداوند یکتا برای هدایت انسان ها در نظر گرفته شده است. معماری اسلامی به مثابه یکی از بزرگترین شاخه ی هنر اسلامی، توانسته است بخش عظیمی از خصوصیات هنر اسلامی را در بستر زمان و طول دوره های گوناگون نهادینه سازد. معمار مسلمان معتقد است که سرچشمه معماری اسلامی نیز توحید است. پس می توان گفت، توحید نخستین اصل معماری اسلامی به شمار آمده و از جمله ویژگی های آن وحدت است. معماران به اندازه سیر و سلوک عارفانه با خداوند می توانستند به درجات مختلف هنر دست یابند، به همین دلیل کثرت هنر در معماری به وجود آمد و هرکس به آن نگاه می کرد نیز به اندازه پاکی و ارتباط با مخلوق به درک اثر هنری می پرداخت. هدف این پژوهش نشان دادن اصل وحدت و کثرت در مسجد شیخ لطف الله و بررسی دقیق عوامل به وجود آورنده آن است، که به چند عامل مهم نظیر نور، رنگ، مصالح، تناسب، هندسه، نقش و ... رسیدیم. این عوامل در کنار هم می توانند مفهوم کثرت عالم و وحدت و یگانگی خداوند را برسانند و نه در تقابل با هم.

کلیدواژه ها:

وحدت ، کثرت ، معماری اسلامی ، مسجد شیخ لطف الله .

نویسندگان

زیبا اسحق دواتگر

دانشجو کارشناسی ارشد معماری اسلامی، موسسه آموزش عالی دانش پژوهان پیشرو