چرا باید دودست سارق را ازکتف قطع کنیم ؟!

2 شهریور 1403 - خواندن 3 دقیقه - 15 بازدید

چراباید هر ودست سارق قطع شود؟


#عزیزاله جهانتیغ:🖊️

والسارق والسارقه فاقطعوا ایدیهما جزاء بما کسبا نکالا من الله ۗ والله عزیز حکیم.

ترجمه لغوی : دودست مرد وزن دزد رابه جزای  الهی  بخاطر آنچه انجام داده قطع کنید  خداوند. گرامی وکار دان است.

ترجمه فقهی::دست مرد دزد و زن دزد را، به کیفر عملی که انجام داده اند، بعنوان یک مجازات الهی، [به مقدار چهار انگشت] قطع کنید. و خداوند توانا و حکیم است.

1_دست ازنوک انگشتان تا کتف است... فقها 4 انگشت را ازکجا استخراج کرده اند؟

پاسخ :اجماع وتوافق فقها!!!!!!

2_خداوند فرموده :فاقطعوا ایدیهما

نگفته اصابعهما.. یا یداهما ....

ایدیهما=دودستشان یعنی ۴دست

یداهما =یک دست هرکدام 


3_فاقطعوا_به معنای بتر نیست... چراکه عرب برای  بریدن هرچیز واژه مشخصی دارد

متلا :برای چیدن گل =قطف

برای قطع شکوفه  =قطر

برای بریدن دست وپا =بتر 

استعمال می کند

3_فلما راینه اکبرنه وقطعن ایدیهن

درسوره یوسف :چون یوسف رابدیدند دستهایشان رابریدند

4_یقطع دابر الکافرین

ریشه کافران راقطع میکتد

5_

وفی الارض قطع متجاورات وجنات


6_ویقطعون ما امر الله


7_وتقطعت بهم الاسباب

8_ولا یقطعون وادیا

درهیچکدام ازایات فوق قطع به معنای بتر (قطع فیزیکی) نیست..

نتیجه:

دراین ایه مقصود قطع چهار دست است (ایدیهما) بدون تحدید مکانی برای بریدن... 

قطع دست ازمچ توافق فقهاء باهمدیگر است نه حکم خدا برای خدامشخص کردن میزان قطع دست دشوار نبود.. (مثل وضو)

در ایه وضو خداوند. میفرماید. دست هایتان راتا آرنج بشویید!!!

که البته فقهای اهل سنت تاکید دارد از مچ تا آرنج آب ریخته شود. وشیعه :برعکس آن اجماع دارد.... (درحالیکه ریختن اب روی دست ازپایین وبالا راخداشرط نکرده ومهم شستن این ناحیه دست است)چا که «علی» معانی مختلفی درسیاق جمله دارد 

حال اگر منطور خداوند ازقطع فیزیکی نبوده ومجاز باشد چگونه 4 دست سارق وسارقه راقطع کنیم؟

این موضوع درهر زمان  ومکان مدلول خاص خودرا دارد..

مثلا :بانصب دوربین. نگهبان. قفل ویا نهایتا زندانی کردن سارق وسارقه می شود 4 دست وپای  دزد را ازکتف وخاصره  قطع کرد.... بدون ساتور و. شمشیر.....

بریدن فیزیکی دست سارق کمکی به مبارزه بابزه سرقت نمی کند وبا جمله پایانی ایه وحکمت خداهم سازگار نیست. قطع فیزیکی مشکلات رابیشتر وجامعه رابه فساد سوق می دهد. هدف خدواند سعادت وآسایش بشر دردنیا ست نه سخت گیری وظلم مضاعف. 

لعلهم یعقلون