سخنرانی علمی: وبینارسمینار “دانشگاه در متاورس” با سخنرانی پروفسور علی اکبر جلالی

وبینارسمینار “دانشگاه در متاورس” با سخنرانی پروفسور علی اکبر جلالی روز جمعه، 1 تیر، 1403 توسط دانشگاه مهرالبرز برگزار می شود.

حوزه های تحت پوشش: تکنولوژی اینترنت و وب، آموزش

برگزار کننده: دانشگاه مهرالبرز
مفهوم متاورس در آموزش عالی، به ویژه در حوزه یادگیری از راه دور، در حال گسترش است و نظر صاحبنظران را به خود جلب کرده است. اصطلاح “متاورس” یک محیط مجازی جمعی مشترک را توصیف میکند که از ادغام واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی همراه با واقعیت فیزیکی تقریبا تقویت شده ناشی میشود. به بیان ساده تر، متاورس یا فراجهان فرضیه ای از آینده اینترنت است که از محیط های مجازی سه بعدی آنلاین غیرمتمرکز و پایدار تشکیل می شود. این دنیای مجازی از طریق هدست های واقعیت مجازی، عینک های واقعیت افزوده، گوشی های هوشمند، رایانه های شخصی و کنسول های بازی قابل دسترسی خواهد بود. لینک حضور در وبینار : https://mehralborz.ac.ir/webinar1 به دلیل دسترسی و انعطاف پذیری آموزش آنلاین، متاورس در حال ایجاد تحول در آموزش شده و محبوبیت زیادی پیدا کرده است. با این حال، اغلب از فرصت های یادگیری جذاب و عملی که با آموزش های حضوری سنتی به دست می آیند، بی بهره است. با توجه به اینکه متاورس پتانسیل و مزایای زیادی از جمله کاهش شکاف بین تئوری و عمل را دارد، میتواند آینده آموزش و یادگیری را تغییر دهد، بنابراین باید پتانسیل متاورس را تجزیه و تحلیل کرد و اثرات آن را بر آموزش عالی ارزیابی نمود. لذا با وجود نگرانی های مشروع در مورد استاندارد آموزش و تاثیر آن بر تجربه درون دانشگاهی، نمی توان مزایای متاورس برای آموزش را نادیده گرفت و باید دانشگاهیان را برای شناخت فرصت ها و چالش های تاثیر متاورس در آینده آماده کرد. با توجه به اهمیت موضوع، کرسی آموزش و یادگیری الکترونیکی یونسکو در ایران تصمیم به برگزاری سمیناری با عنوان “دانشگاه در متاورس” نموده است. سخنران این سمینار رییس کرسی آموزش و یادگیری الکترونیکی یونسکو، جناب آقای پروفسور علی اکبر جلالی میباشد. در این سمینار به فرصتها و چالشهای حاصل از تجربیات جهانی ورود متاورس در نظام های آموزشی جهان پرداخته میشود و راهکارهایی برای پیگیری آن در دانشگاهها ارائه میشود
معرفی سخنرانان: دکتر علی اکبر جلالی پدر فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران، در حال حاضر استاد دانشگاه مریلند ، طراح و مجری اولین روستای اینترنتی در ایران و پژوهشگر برتر صنعت IT در کشور در اسفند ماه 1395 با اعلان موافقت رئیس بخش آموزش عالی یونسکو، طی حکمی به ریاست کرسی آموزش و یادگیری الکترونیکی یونسکو منصوب شد. ایشان از سال ۱۳۷۳ به عنوان عضو هیئت علمی در دانشکده برق دانشگاه علم و صنعت ایران مشغول بکار شده و همچنان در این دانشکده و پژوهشکده الکترونیک این دانشگاه مشغول به خدمت می باشد. علاوه بر دانشگاه علم و صنعت ایران، دکتر جلالی در سال ۱۳۸۱ با رای ۱۰۰ درصدی اعضای هیئت علمی دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه ویرجینای غربی به عنوان استاد پاره وقت پذیرفته شده است و از آن زمان به صورت حضوری و مجازی به تحقیق و تدریس در آن دانشگاه نیز مشغول می باشد. سوابق تحصیلی ایشان بدین شرح است: دکتری (Ph.D) در رشته برق (کنترل)، سال 1373 از دانشگاه وست ویرجینیا، مورگانتان، امریکا کارشناسی ارشد در رشته برق (کنترل)، سال ۱۳۶۸، از دانشگاه اوکلاهاما، نرمن، امریکا کارشناسی در رشته الکترونیک، سال ۱۳۶۴، از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران دکتر جلالی جزء محققان آینده نگر بوده و نظریه موج چهارم، عصر مجازی را برای اولین بار در دنیا مطرح کرده است و تا کنون چندین پروژه ICT را در سطح ملی در زمینه های مختلف توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات انجام داده است.
درج در سایت: 29 خرداد 1403 - تعداد مشاهده 129 بار