حقوق بشر به عنوان نفی اخلاق دینی

سال انتشار: 1397
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: انگلیسی
مشاهده: 272

فایل این مقاله در 12 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_JHM-13-2_009

تاریخ نمایه سازی: 18 خرداد 1398

چکیده مقاله:

در مقاله حاضر، گفته­ای از متکلم و نظریه پرداز حکومتی، جورج ویلهلم فردریش هگل در صدر مقاله آمده است. هگل اصلاحات را گذاری از جزم گرایی به سمت عقلانیت در دین می­دانست که با تثبیت حکومت نوین سکولار در اروپا همزمان گردید. این مقاله استدلال می­نماید که گرچه حقوق بشر به عنوان تمایل یا محتوای اخلاقی حکومت عقلانی نمودار می­گردد، اما پیامد یا مکملی را برای دین ارائه نمی­دهد. در واقع این حقوق غالبا اصول محوری اکثر ادیان عمده را نقض یا نفی می­کنند. استدلال مربوطه آشکار است: به نظر من نمادهای اصلی دینی یعنی تکلیف و وحدت تکلیف یکی نسبت به دیگری و وحدت با خداوند در حقوق بشر کنار گذاشته می­شوند. حقوق بشر روابط تکلیفی را تبدیل به نظام­هایی از مالکیت و دین می­کند (من دیگر نسبت به تو تکلیفی ندارم؛ بلکه تو به من مدیونی). این حقوق رابطه­ای را بین دولت و فرد به گونه­ای آرمانی نشان می­دهد که اساسا با مفاهیم وحدت مغایر است. این استدلال تحت چهار عنوان پیش می­رود: نخست من نگاهی به آزادی دارم و از نظریات هگل در این مورد استفاده می­کنم که حقوق بشر باید ابزاری برای اخلاقیات دینی در یک حکومت سکولار تلقی شود. ثانیا من برای مفهوم جلوه الاهی در قالب گناه و تکلیف، به فروید و لویناس اشاره می­کنم؛ من مختصرا بیان مذهبی این مفاهیم را با آنچه در گفتمان حقوق بشر یافت می­شود مقایسه می­کنم. ثالثا بخشی از مقاله در باب جامعه استدلال می­نماید که این مفهوم در گفتمان حقوق بشر صرفا نادیده گرفته نمی­شود، بلکه فعالانه تضعیف می­گردد. نهایتا من نگاهی به نظریه و عملگروی حقوق بشر در قالب نظامی از خویش و حاکمیت از طریق قانون و حکومت خواهم داشت. این استدلال ناسازگاری بین حقوق بشر و دین را به عنوان موضوعاتی مربوط به اعتقاد فردی در نظر نمی­گیرد، با این وجود رقابت بین رهنمودهای هنجاری در مورد رفتار و خودشناسی را که در حوزه عمل بر هر یک تاثیر می­گذارد، تشخیص می­دهد.

نویسندگان

استفن هومفریز

دانشیار حقوق، دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی لندن.

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • Hegel, George (1956). The Philosophy of History, Mineola: Dover. ...
  • Hegel, George (1996). The Philosophy of Right, Transl. by S.W. ...
  • Hegel, George (1998). The Philosophy of Religion , in: Stephen ...
  • Freud, Sigmund (1985). Moses and Monotheism: Three Essays , in: ...
  • Levinas, Emmanuel (1998). Otherwise than Being or Beyond Essence, Transl. ...
  • Finnis, John (2001). Natural Law and Natural Rights, Oxford: Clarendon ...
  • نمایش کامل مراجع