تجلی لایه های هویتی در عکس های دوران قاجار(مطالعه موردی: سوروگین)
محل انتشار: نخستین کنفرانس ملی حقوق، فقه و فرهنگ
سال انتشار: 1399
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 860
فایل این مقاله در 24 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
LAWJC01_228
تاریخ نمایه سازی: 17 خرداد 1399
چکیده مقاله:
هویت یکی از مفاهیم مهم در عرصه ی علوم اجتماعی و فرهنگی است. مسئله ی هویت توام با تاثیر پذیری از فرهنگ آن جامعه است. زیرا فرهنگ از ویژگی های اصیل هر ملت در برابر ملل دیگر و همچنین سبب متمایز کردن و شناخته شدن فرد و جامعه از افراد و جوامع دیگری می شود. به این منظور ع صر قاجار به سبب تحولات صورت گرفته بخشی از هویت ایرانی است. در نتیجه تصاویر عکاسی این دوره یکی از مهم ترین یافته های مستند در شناخت مسائل اجتماعی و فرهنگی به شمار می آیند. ضرورت مطالعه این مدرک، بیشتر به دلیل برخورداری این تصاویر از اطلاعات ارزشمند در یک دوره تاریخی است که در قالب تصاویر برجای مانده است. در این پژوهش، مولفه های هویت ملی-ایرانی در آلبوم عکس های آنتوان سوروگین-عکاس به نام عهد ناصری- بررسی شده است. از آنجایی که هنرهای تصویری یکی از عناصر مهم هویت ساز هستند؛ هدف، بررسی عکس های دوره قاجار بر اساس مولفه های هویت ملی ایرانیان است که به تبع آن گرایش هویتی مردم ایران زمین را در عصر قاجار نشان می دهد. نوشتار حاضر می کوشد با استفاده از اسناد و مدارک به این پرس پاسخ دهد که لایه های هویتی موجود در عکس های دوران قاجار کدامند نتایج نشان داد جامعه ی منعکس شتده در این تصاویر با شاخصه ی هویت ملی فرهنگی تعریف می شود. بنابراین عکس های منتخب از آلبوم عکس های آنتوان سوروگین با مولفه های هویت فرهنگی-تاریخی و اجتماعی قابل بررسی ا ست. روش تحقیق این مقاله توصیفی-تحلیلی بوده و روش گردآوری اطلاعات کتابخانه ای است.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
مژده شرفخواه
دانش آموخته کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه مازندران
فتانه محمودی
دانشیار، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه مازندران