بررسی مفاهیم معناگرایانه در نمادهای مسجد(بررسی موردی مسجد امام اصفهان)

سال انتشار: 1398
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 711

فایل این مقاله در 12 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

ACUC09_011

تاریخ نمایه سازی: 7 اسفند 1398

چکیده مقاله:

معماری، علمی ست که چکیده ای از تمامی علوم را به نوعی در خود دارد؛ یک اثر معماری نیز، جنبه های گسترده ای را در خود جای میدهد و تنها درکالبد ساخته شده از مصالح خلاصه نمیشود؛در حقیقت آنچه به بنا ارزش می بخشد، روح دمیده شده در این کالبداست معماری، گاه دربرگیرنده ارزش هایی ست که با هویت و اعتقادات یک جامعه گره خورده است، مانند مساجد که برای مسلمانان به منزله ی مکانی برای ارتباط با خداوند است. مساجد در ابتدا فرمی ساده داشتند، و عبادت خداوند در زیر سقف آسمان انجام میشد، امابه مرور شکل آن تغییریافت. این صورت جدیدبا هنرنمایی در مسجد امام اصفهان به نمایش درآمده است. حال سوال اینجاست که اجزای این صورت چه معنایی را پنهان کرده و ریشه در کجا دارند وچگونه بین عناصر مسجد و هدف از ایجاد آن، به عنوان فضای پرستش خداوند ، هماهنگی بوجود آمده است برای رسیدن به پاسخ باید به بررسی ریشه ومفاهیم نمادها در اسلام بپردازیم و اینگونه هویت ویژه عناصربکاررفته در مسجد که برگرفته از باورهای دینی مسلمانان به خصوص دیدگاه توحیدی آنهاست، آشکار می شود. در نهایت به کمک علم نمادشناسی، تاریخ و معماری، به مفهومی بودن عناصر،تاثیر آن دراتصال مخلوق به خالقش و سیر تکامل معنوی انسان پی می بریم.

نویسندگان

سجاد حسنی

کارشناس مهندسی تکنولوژی معماری، دانشگاه فنی و حرفه ای پسران دارالفنون بجنورد