دفاعیه ارشد: اولویت بندی راه حل های مدیریت دانش با رویکرد گسترش عملکرد کیفیت فازی و تکنیک تاپسیس فازی(مطالعه موردی: امور آموزش و تجهیزات نیروی انسانی شرکت ملی صنایع مس ایران-مجتمع مس سرچشمه)

Prioritize knowledge management solutions with the approach of enhancing the performance of fuzzy quality and the fuzzy topsis technique. (Case Study: Education and Human Power Requirements of the National Company of Iranian Copper Industries - sarcheshmeh copper complex)

اولویت بندی راه حل های مدیریت دانش با رویکرد گسترش عملکرد کیفیت فازی و تکنیک تاپسیس فازی(مطالعه موردی: امور آموزش و تجهیزات نیروی انسانی شرکت ملی صنایع مس ایران-مجتمع مس سرچشمه) روز چهارشنبه، 30 بهمن، 1398 توسط موسسه آموزش عالی زند شیراز در شهر شیراز استان فارس برگزار می شود.

حوزه های تحت پوشش: مدیریت (عمومی)

برگزار کننده: موسسه آموزش عالی زند شیراز

مدیریت دانش رشته ای کاربردی است که به استقرار فرآیند های شناسایی، انتخاب، سازماندهی، تلخیص و دسته بندی اطلاعات ضروری برای کسب و کار می پردازد به گونه ای که عملکرد کارکنان و مزیت رقابتی شرکت را بهبود می بخشد. به طورکلی اجرا و پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان دارای الزامات و نیازمندی های دانشی است و با موانع و چالش های دشواری روبه رو می شود. راه حل های مدیریت دانش ، اقدامات و پاسخ های عینی و عملی، ضروری، دقیق، سریع و مناسب در سازمان‌ها برای برطرف کردن چالش های دشوار و نیازمندی ها برای اجرا و پیاده سازی مدیریت دانش می باشند که منجر به افزایش اثر بخشی فرآیند مدیریت دانش و حفظ مزیت رقابتی خواهد شد(هاشمی و همکاران،1390). بنابراین راه حل های مدیریت دانش اقداماتی هستند که برای رفع نیازمندی های دانشی، الزامات و موانع اجرای مدیریت دانش سازمان می توان انجام داد. هدف در این پژوهش اولویت بندی راه حل های مدیریت دانش پس از شناسایی نیازمندی های مدیریت دانش به منظور تشخیص کمبود ها و موانع در اجرای دانش سازمانی و تلاش برای رفع آنها، بهبود بهره وری سرمایه های انسانی، ارائه خدمات بهتر و رضایتمندی کارکنان می باشد. در این پژوهش نیازمندی های مدیریت دانش با 5 معیار اصلی و 32 زیر معیار و راه حل های مدیریت دانش با 4 معیار اصلی و 46 زیر معیار از مرور ادبیات احصاء شدند که پس از در اختیار قرار دادن پرسشنامه، 5 معیار اصلی و 22 زیر معیار نیازمندی های مدیریت دانش و 4 معیار اصلی و 15 زیر معیار راه حل های مدیریت دانش به تأیید 10 خبره رسید. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش AHP فازی، برای تعیین وزن فازی نیازمندی های مدیریت دانش، از تکنیک QFD فازی، برای تعیین وزن فازی راه حل ها و میزان تأثیر گذاری هر یک از راه حل ها بر نیازمندی های مدیریت دانش و از تکنیک تاپسیس فازی برای رتبه بندی راه حل ها به منظور اعتبار سنجی روش QFD فازی در مجتمع مس سرچشمه استفاده خواهد شد.

---

نگارنده: نیوشا بردان
استاد راهنما: علیرضا علاقه بند
استاد مشاور: مهدی ابطحی
استاد داور: کیومرث بحرینی

درج در سایت: 30 بهمن 1398 - تعداد مشاهده 650 بار