دفاعیه ارشد: اولویت بندی راه حل ها به منظور رفع موانع استفاده از شش سیگمای ناب مبتنی بر تکنیک تصمیم گیری چند معیاره ترکیبی

Prioritising solutions for Lean Six Sigma adoption barriers through hybrid multi-criteria decision making

اولویت بندی راه حل ها به منظور رفع موانع استفاده از شش سیگمای ناب مبتنی بر تکنیک تصمیم گیری چند معیاره ترکیبی روز چهارشنبه، 30 بهمن، 1398 توسط موسسه آموزش عالی زند شیراز در شهر شیراز استان فارس برگزار می شود.

حوزه های تحت پوشش: مدیریت (عمومی)

برگزار کننده: موسسه آموزش عالی زند شیراز

هدف اصلی پژوهش حاضر، اولویت‌بندی راه‌حل‌ها به‌منظور رفع موانع اجرای متدولوژی شش سیگمای ناب می باشد که در این پژوهش به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش آنتروپی شانون به جهت وزن دهی موانع و از روش تاپسیس به جهت اولویت‌بندی راه‌حل‌های پیشنهادی رفع موانع استفاده گردید.
در این راستا در ابتدا، موانع استفاده از شش سیگمای ناب و راه‌حل‌های آن از پژوهش‌های پیشین انتخاب و با نظر خبرگان مرتبط جمع‌بندی گردید. سپس با روش آنتروپی شانون وزن هر مانع محاسبه گردید، پس‌ازآن به‌منظور اولویت‌بندی راه‌حل‌های رفع موانع از روش تاپسیس استفاده شد.
با توجه به نتایج حاصل‌شده از تجزیه‌وتحلیل داده‌ها کمبود امکانات و فناوری‌های پیشرفته و عدم توجه به فرهنگ‌سازمانی به ترتیب به‌عنوان موانع با تأثیرگذاری بیشتر انتخاب شدند. همچنین دو راه‌حل برگزیده جهت رفع موانع تمرکز بر روی آموزش شش سیگمای ناب و اطمینان از نتایج بخش بودن اجرای شش سیگمای ناب تشخیص داده شد.

---

نگارنده: سارا بوستانی
استاد راهنما: سید مهدی ابطحی
استاد مشاور: علیرضا علاقه بند
استاد داور: کیومرث بحرینی

درج در سایت: 27 بهمن 1398 - تعداد مشاهده 441 بار