دفاعیه ارشد: مطالعه عددی کربل‌های بتنی پیش‌تنیده پس‌کشیده

مطالعه عددی کربل‌های بتنی پیش‌تنیده پس‌کشیده روز دوشنبه، 28 بهمن، 1398 توسط موسسه آموزش عالی عمران و توسعه در شهر همدان استان همدان برگزار می شود.

حوزه های تحت پوشش: مهندسی عمران و سازه

برگزار کننده: موسسه آموزش عالی عمران و توسعه

کربل‌های بتن مسلح قسمت‌های برجسته‌ای از ستون‌های بتنی هستند که معمولا در سازه‌های بتنی پیش‌ساخته برای نگهداری تیرها بکار می‌روند. کربل‌های بتنی همانند سایر اجزای سازه‌های بتنی اگر به‌درستی طراحی و اجرا شوند، باعث عملکرد مناسب سازه‌های بتنی در مقابل بارهای ثقلی و جانبی می‌شوند. در سالیان اخیر، استفاده از سازه‌های بتنی پیش‌تنیده به دلیل برطرف کردن ضعف بتن در کشش رو به افزایش می‌باشد. با توجه به هزینه‌های زیادی که برای ساخت، تعمیر و نگهداری این سازه‌ها صرف می‌شود، شناخت نقاط ضعف، آسیب‌پذیری وسپس تلاش برای رفع و یا کاهش آن‌ها دارای اهمیت است. در این مطالعه به‌منظور بررسی کربل‌های بتنی پیش‌تنیده پس‌کشیده از روش اجزا‌ی محدود استفاده شده است. در این پژوهش یک مدل کربل بتن‌آرمه بدون کابل پیش‌تنیدگی؛ یک مدل کربل بتن‌آرمه با کابل پیش‌تنیدگی در بالا؛ یک مدل کربل بتن‌آرمه با کابل پیش‌تنیدگی در پایین مقطع تحلیل شده است. برای هر مدل، نیرو و محل ایجاد اولین ترک، مود شکست، نمودارهای
بار- تغییرمکان و بار- کرنش تعیین گردید تا بتوان پارامتر‌هایی نظیر بارحداکثر، سختی، شکل‌پذیری و انرژی جذب شده را با یکدیگر مقایسه کرد. با مقایسه نتایج تحلیل‌های مذکور مشاهده گردید که در همه حالت ها مود شکست در تار فوقانی محل اتصال کربل به ستون می باشد ؛ و پیش تنیدگی در مقطع پایین می تواند میزان نیروی بیش تری را نسبت به حالت های دیگر تحمل نماید.

کلمات کلیدی: کربل بتن مسلح، پیش‌تنیدگی، تحلیل اجزای محدود، پس‌کشیدگی

---

ارائه دهنده: خانم مهسا جهانی ثابت، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مهندسی عمران گرایش سازه
استاد راهنما: آقای دکتر فریدون رضایی، دانشیار رشته مهندسی عمران گرایش سازه
استاد ممتحن: آقای امیر رضایی صامتی، استادیار رشته مهندسی عمران گرایش سازه
استاد ممتحن: آقای دکتر ابراهیم قیاسوند، استادیار رشته مهندسی عمران گرایش مدیریت ساخت

درج در سایت: 26 بهمن 1398 - تعداد مشاهده 615 بار